Volg ons online:
TerugBranding is bullshit

Branding is bullshit

Branding is iets voor bedrijven met te veel geld en tijd over.....toch? Dit is iets wat ik regelmatig hoor wanneer het gesprek over branding begint
Branding is bullshit

Branding is bullshit. ‘Je kunt het toch niet meten, je kunt het niet concretiseren, het is iets van een gevoel… het is te zweverig en je kan er niks mee.’ Maar klopt dat eigenlijk wel?  Dit is iets wat ik regelmatig hoor wanneer het gesprek over branding begint.. Ze zeggen: 'Branding is iets voor bedrijven met te veel geld en tijd over.....toch?'.

Ik sprak hier deze week met Robert Veljacic over, een ervaren brandingspecialist. Samen hebben we urenlang gesparred over branding en hoe lastig het soms kan zijn om goed uit te leggen wat de kracht erachter is. Ik vind het geweldig om regelmatig met andere mensen in het vak hierover te sparren, ideeën uit te wisselen en nieuwe inzichten te krijgen.

Maar hier komt de realiteit: iedereen doet aan branding, bewust of onbewust. En als ik klanten bepaalde voorbeelden geef, zien ze dat ze het al toepassen zonder het zo te noemen.

Als ik klanten vertel: als je een mooi logo hebt en een professionele website, dus je visuele uitstraling is beter, dan straal je kwaliteit uit. Daar zijn ze het mee eens. En dat is branding.

Als ik klanten vertel: klanten zullen eerder kiezen voor een bedrijf dat veel goede reviews heeft. Dan zijn ze het hier mee eens. Dat is branding.

Als ik klanten vertel: klanten creëren een band met het bedrijf als je ze na oplevering wat follow-ups geeft en met ze in contact blijft. Dan zijn ze het hiermee eens. Dat is hoe branding werkt.

Als ik klanten vertel: door op social media te delen wat voor toffe projecten je hebt gedaan, puur om te laten zien dat je het kan en niet zozeer direct om nieuwe leads te krijgen, wek je vertrouwen op dat je ervaring hebt. Hier zijn ze het mee eens. Dit is branding.

Als ik klanten vertel: door aan je klanten te vragen mee te denken over hoe jij de klantervaring nog beter kunt maken, en dit ook daadwerkelijk te doen, creëer je commitment en verhoog je de klanttevredenheid. Hier zijn ze het mee eens. Dit is branding.

Een klant vertelde mij ooit: "Als mensen mijn naam horen, dan weten ze dat ze kwaliteit krijgen." Weet je wat branding is? Dat mensen dit niet alleen bij een persoon ervaren, maar ook bij jouw bedrijf als geheel.

Nike en Coca-Cola doen niet aan branding omdat zij groot zijn. Ze zijn groot geworden omdat ze aan branding werken. Nike verkoopt geen schoenen, maar een lifestyle. De 'Just Do It'-campagnes raken mensen op emotioneel niveau.

Coca-Cola koppelt zichzelf aan vriendschap en geluksmomentjes, niet alleen aan frisdrank. Ze werken aan elk klein detail om zo het gehele bedrijf een niveau hoger te tillen.

Branding is niets anders dan een overkoepelende naam voor alle processen en producten die je verbetert, uitbreidt en optimaliseert om op alle vlakken in je bedrijf te groeien. Concrete groei die je kunt uitdrukken in cijfers.
Dus als je denkt dat branding niet werkt: kijk eens goed naar je eigen bedrijf.

Hoe wil je dat mensen jouw naam onthouden?

Interessant artikel? Deel hem dan!



Naar overzicht
Waar kan ik je mee helpen?
Plannen van een gratis kennismakingsgesprek Een vraag stellen Bellen: 0316 - 200016 Appen: 06 53 54 18 87 Contactgegevens