Sommige noemen het ook wel eens het pad van de minste weerstand. Herken je dit ook op straat en bij je in de buurt? Een architect doet zo zijn best om een mooie route te ontwerpen naar alle gebouwen, maar niemand houdt zich eraan. Nope! Deze route is sneller! En ja hoor... weer een bruine baan door het gras. Waarom? Dit noemen we het desire path- of desire line-fenomeen, en deze is helaas sterker dan de wens voor een mooi stukje groen.
Nu denk je misschien, wat heeft dit met design te maken? Nou, alles!
Net zoals mensen liever door het gras wandelen dan over die perfect uitgedachte stoep, navigeren ze op je website langs de paden van de minste weerstand. Je kunt nog zo’n prachtig design hebben, als het niet aansluit op de instinctieve voorkeuren van je gebruikers, zullen ze hun eigen weg banen. En dat kan vaak betekenen dat ze afhaken of verdwalen.
Slim design betekent dus niet alleen iets moois maken, maar juist begrijpen hoe jouw bezoekers zich willen bewegen. Welke routes nemen ze instinctief? Waar kijken ze? Welke kleur geeft welke verwachting? Hoe verhoog je de gebruikservaring door deze natuurlijke paden te herkennen en te optimaliseren?
Een ervaren designer neemt al deze tips mee om de ‘desire paths’ in jouw design te ontdekken en benutten. Of dit nu gaat om een website, een poster of een flyer, het principe is overal toe te passen. Deze strategieën zijn een dagelijkse kost voor de zogenoemde UI (user interface) en UX (user experience) designers.
Ik zeg daarom altijd tegen mijn klanten, een mooi design is geweldig, maar gebruiksgemak is belangrijker. Hoe fijner de klant het ervaart, des te minder weerstand hij heeft en hoe hoger de kans dat hij doet wat je wilt, dus op zoek gaat naar jouw call to action. En dat is uiteindelijk wat beide partijen willen.