De optimale indeling van teksten op uw website

Geplaatst op 25-10-2012 door Ik zie vaak dat bedrijven moeite hebben met het schrijven van teksten voor de website. Daarbij is het lastig een balans te vinden tussen de hoeveelheid tekst dat je wilt aanbieden aan uw bezoekers en een optimale leesgemak voor uw bezoekers. Vaak wordt ervoor gekozen om de teksten kort en krachtig te houden. Dit onder het motto "de rest wordt toch niet gelezen". Dit is een enorme gemiste kans!

Het gevaar van tekst weglaten

Internet is de grootste bron van informatie en uw website draagt hier een steentje bij. De informatie die u aanbiedt geeft de grootste waarde aan uw site, maar als u informatie achterhoud voor uw bezoeker dan benut u niet volledig uw kansen. U biedt niet alleen uw bezoekers minder informatie aan, uw website benut ook niet alle kansen betreffende de zoekmachineresultaten. Hoe meer gedetailleerde informatie u geeft over een product of dienst des te waardevoller u website als bron wordt beschouwd, zowel door uw bezoekers als door zoekmachines. Daarbij worden websites die veel informatie geven vaker als betrouwbaarder ervaren dan sites die minder informatie geven.

Een juiste balans is de oplossing

Een juiste balans is de oplossing

Natuurlijk kan het voorkomen dat u zoveel informatie heeft dat het onverstandig is dit op 1 pagina te plaatsen, maar dit mag geen reden zijn om deze informatie niet meer aan te bieden. De balans vindt u in de juiste indeling van paragrafen en het juist gebruik maken van vervolgpagina's (lees-verder-pagina's). Door informatie goed in te delen en te verspreiden over meerdere pagina's biedt u toch alle informatie aan zonder hierbij de leesgemak te comprimeren.

Wat wie en hoe als hoofdinformatie

Op elke pagina moet u de wat, wie en waarom vraag kunnen beantwoorden. Wat is het product/dienst, voor wie is dit interessant(doelgroep), en hoe werkt het product(voordelen).

Quote: wat en hoe zijn de meest gestelde vragen in zoekmachines

De waar, wanneer en waarom vragen zijn in de meeste gevallen de vragen die beantwoord kunnen worden op vervolgpagina's.

Links rechts breed indeling

Deze indeling is een ideaal instrument om een goede structuur te krijgen in uw teksten en hierbij optimaal leesgemak aan te bieden. Dit systeem werkten 3 indelingen:

  1. tekst links afbeelding rechts
  2. tekst rechts afbeelding links
  3. tekst over de volledige breedte




Bij deze indeling is het de bedoeling bij elke paragraaf een indeling te kiezen zonder een indeling twee keer achter elkaar te gebruiken. Door deze indeling creëert u leesgemak doordat de paragrafen een duidelijke visuele scheiding hebben. Daarnaast zorgen de afbeeldingen voor rust wat ook weer bijdraagt aan de leesbaarheid van uw teksten.

Juiste titels voor de paragrafen

Steeds meer internetgebruikers gebruiken de 5xW+H vragen (wie, wat waar, waarom, wanneer en hoe) in combinatie met trefwoorden het is daarom een verstandige keuze om hier gebruik van te maken door uw paragraaftitels hierop aan te passen. Gebruik bijvoorbeeld

  1. wat is product x
  2. voor wie is product x interessant
  3. hoe werkt het product


U speelt niet alleen in op het zoekgedrag van uw bezoekers, u maakt het lezen voor uw bezoekers gemakkelijker.

Internetters lezen scannend

De meeste internetters lezen scannend. Dit wil zeggen dat ze tijdens het lezen in eerste instantie niet volledig opnemen wat geschreven staat, maar op zoek gaat naar woorden die passen bij de vraag die ze beantwoord willen hebben. U kunt u voorstellen dat als de meeste vragen beginnen met wat, wie wanneer etc, en u hier de titels op heeft aangepast de bezoekers snel de informatie kan vinden.

Scannend leesgedrag

Conclusie

Voor het optimale leesgemak zonder een compromis te maken in het informatie is een juiste indeling en het gebruik van vervolgpagina's een vereiste. Door gebruik te maken van de links rechts breed systeem creëert u optimale leesgemak voor uw bezoekers wat uiteindelijk zal leiden tot meer succes.

Bronnen
Whizpr: Populairste zoektermen van 2011

Populair



Overige berichten

Nieuwsbrief aanmelden

* Verplichte velden

Een vrijblijvende offerte?

Heeft u vragen, wilt u een vrijblijvende offerte aanvragen of bent u op zoek naar vrijblijvend advies voor uw website en/of drukwerk? Dan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen.
Timeless Design
Didamseweg 25c
7037 DJ (Loer)beek
Gemeente Montferland
T.A.V. Frank van der Heijden
Tel: 0316 - 2000 16
Mobiel 06 53541887
E-mail: info@timelessdesign.nl
naar
boven
Copyright © Timeless Design 2014 | Alle rechten voorbehouden   |   Privacy Verklaring   |   Cookie Verklaring