Wat is Pinterest en hoe kan ik Pinterest zakelijk inzetten?

Geschreven door Lars Verhoeven - Geplaatst op 25-11-2015 door Wat is Pinterest en hoe kan ik Pinterest zakelijk inzetten Pinterest is een van de snelst groeiende social media, echt bewezen heeft het zich nog niet. Voor sommige ondernemers is het wel degelijk erg nuttig.

Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessante informatie door middel van afbeeldingen er op kunnen zetten en dit delen met de online wereld. Deze informatie kan via de zogenaamde pins gedeeld worden op een board.

Een board is een verzameling pins in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld websites of drukwerk. Andere gebruikers kunnen dit bekijken en vervolgens de afbeeldingen ook weer pinnen, oftewel op hun board zetten. Pinterest telt op dit moment ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Opmerkelijk is dat 84% van de gebruikers vrouw is tegenover 16% man. Het grootste gedeelte gebruikers valt onder de categorie 20 tot 40 jarigen.

Hoe kan ik gebruik maken van Pinterest?

Inloggen op Pinterest.com Ga naar de website van Pinterest, www.pinterest.com, en vul je e-mailadres in en kies een wachtwoord. Druk vervolgens op Registeren.

Als je account is aangemaakt kan je beginnen met de opmaak van je account. Je kunt door op ‘Profiel bewerken’ te drukken beginnen met de gegevens van je profiel te wijzigen. Vul in dit scherm je naam, gebruikersnaam, een korte introductietekst, woonplaats en website in. Daarnaast kan je nog een profielfoto instellen. Doe dit dan ook, anders lijkt je profiel zo leeg.

Profiel Gegevens op Pinterest.com

Wat je vervolgens moet doen zijn boards maken. Op deze boards plaats je dan je pins, dit zijn de foto's.

Welke andere bedrijven maken er gebruik van Pinterest?

Een groot bedrijf wat gebruikt maakt van Pinterest is Ikea. Het bedrijf laat perfect zien wat je met Pinterest kunt. Het bedrijf heeft ruim 22.000 duizend volgers en die kunnen hier bijvoorbeeld perfect ingerichte woonkamers boarden bekijken. Ook laat het bedrijf andere producten zien. Ook het Rijksmuseum heeft een profiel op Pinterest, je kunt hier het gebouw bekijken maar ook verschillende schilderijen. Het museum heeft ongeveer 3500 volgers.

Pinterest Ikea Nederland
Pinterest Rijksmuseum

Waarom is Pinterest voor mijn bedrijf interessant?

Als eerste moet je product of dienst een sterk visueel beeld hebben. Dit betekent veel foto’s. Zoals eerder aangegeven bestaat het grootste gedeelte van gebruikers uit vrouwen. Bestaat je doelgroep uit merendeel vrouwen dan is Pinterest erg handig om je doelgroep te bereiken. Wat je moet doen is een link naar je website hebben, hierdoor kunnen mensen je website vinden en meer over je bedrijf te weten komen. Het pinnen van producten van andere bedrijven is ook slim. Het is niet voor niets een zogenaamde social media. Wees dus sociaal naar andere bedrijven. Als bedrijf moet je met enige regelmaat interessante beelden blijven pinnen. Slim is bijvoorbeeld om een inspiratie-bord aan te maken. Hier kun je laten zien wat het bedrijf nou echt inspireert.
Pinterest staat bekend om de traffic generator naar je website. Alleen Facebook doet het op dit front nog beter.

Als je je Pinterest account aanmaakt wees dan vooral niet te bescheiden. Maak meteen een aantal borden aan zodat je profiel gevuld is. Vul ze met aantrekkelijke beelden van je eigen werk maar ook van andere pinners.

Enkele tips voor het gebruiken van Pinterest

  • Gebruik zoekwoorden in je omschrijvingen
  • Doseer je pins. Niet is irritanter dan mensen die in een keer 100 afbeeldingen pinnen. Zorg er dus niet voor dat je irritant overkomt
  • Organiseer je borden. Probeer logica aan te brengen in je borden
  • Pint iemand materiaal van je pagina zonder naar je website te verwijzen? Neem dan contact op met de desbetreffende gebruiker
  • Maak een bord met je eigen producten
  • Denk aan de keywords. Op welke woorden wil je gevonden worden. Verwerk deze woorden in de omschrijvingen van je pins
  • Verwijs op andere plekken naar je Pinterest-profiel. Mensen moeten weten dat je actief bent op Pinterest

Wat zijn handige tools voor Pinterest?

Pinerly - Met Pinerly is het mogelijk om kan je jouw Pinterest account beheren, gegevens analyseren en Pins inplannen.
Pinstamatic - Dit is een handige manier om veel meer verschillende content toe te voegen aan je boards.
Snapito - Hiermee Pin je geen plaatje, hiermee kun je gelijk een gehele webpagina Pinnen op je Board.

  Handige tool Pinerly Handige tool Pinstamatic Handige tool Snapito

Wat zijn de meest gemaakte fouten op Pinterest?

  • Geen profielfoto, wanneer je een account ziet zonder profielfoto dan krijg je al snel de indruk dat iemand net komt kijken op Pinterest. Dit is een gemiste kans.
  • Profielinformatie niet helemaal ingevuld. Je krijgt de mogelijkheid om te vertellen wie je bent. Maak hier dan ook gebruik van! De zoekfunctie in Pinterest maakt hier gebruik van. Vertel wie je bent en met welke diensten je iets voor de klant kunt betekenen.
  • (Half)lege borden, wanneer je net aan het Pinnen bent duurt het natuurlijk even voordat je borden gevuld zijn. Wanneer je een nieuw bord begint zorg er dan voor dat het snel vol staat. 5 Passende pins zijn genoeg om het bord te vullen.

Populair



Overige berichten

Nieuwsbrief aanmelden

* Verplichte velden

Een vrijblijvende offerte?

Heeft u vragen, wilt u een vrijblijvende offerte aanvragen of bent u op zoek naar vrijblijvend advies voor uw website en/of drukwerk? Dan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen.
Timeless Design
Didamseweg 25c
7037 DJ (Loer)beek
Gemeente Montferland
T.A.V. Frank van der Heijden
Tel: 0316 - 2000 16
Mobiel 06 53541887
E-mail: info@timelessdesign.nl
naar
boven
Copyright © Timeless Design 2014 | Alle rechten voorbehouden   |   Privacy Verklaring   |   Cookie Verklaring