Wat is Tumblr en hoe kan ik Tumblr zakelijk inzetten?

Geschreven door | Geplaatst op 21-12-2015 door Wat is Tumblr en hoe kan ik Tumblr zakelijk inzetten? Tumblr (gesproken: tumbler) is in 2007 opgericht door David Karp met het doel om een vrije en leuke blogsite te worden. Karp vond dat er des tijds te weinig “blogging platforms” waren waar je echt je zelf en je eigen persoonlijkheid kon uiten. De blogsites, zoals Wordpress en Typepad, waren te moeilijk voor de dagelijkse gebruiker. De interface is erg makkelijk te gebruiken en je hoeft geen kennis te hebben van HTML of CSS, al kan de gevorderde gebruiker het wel gebruiken om zijn/haar blog aan te passen.

Tumblr bood veel vrijheid en was erg simpel in gebruik en daardoor werdt Tumblr al snel razend populair. Tumblr telt vanaf december 2015 meer dan 266,5 miljoen blogs die je allemaal kan volgen. De site maakt gebruik van een overzichtelijk “Dashboard” waar je alle ‘posts’ kan zien van de blogs die je volgt, gemakkelijk aan kan klikken wat voor content je op je eigen blog wil posten en snel je instellingen kan veranderen of je ‘fan mail’ en ‘chat’ kan checken.

Tumblr Dashboard

Het 'Dashboard'

Tumblr De menubalk

De menubalk

Hoe maak ik een Tumblr blog?

Ik zelf ben eind 2011 begonnen met Tumblr. Ik gebruikte destijds alleen Twitter, van Facebook wilde ik nog niks weten, maar wilde wat meer kunnen schrijven dan 140 tekens. Het was even wennen, maar na een paar uur snapte ik al snel wat de bedoeling was.

Het allereerste wat je moet doen als je met Tumblr begint is natuurlijk een account aanmaken, als je dit eenmaal hebt gedaan is het slim om eerst je profiel aan te vullen met dingen die jij over je zelf of je blog wil vertellen. Als beginnend ‘Tumblr-er’ maakt het echt nog niet uit of je blog al tip top klaar is, je kunt deze altijd aanpassen door een standaard lay-out te kiezen, of zelf op zoek te gaan naar leuke ontwerpen voor je blog. Dit kun je doen door op het poppetje icoon te klikken op je ‘Dashboard’. Helemaal onderaan staat dan ‘Weergaven bewerken’. Klik ‘Weergaven bewerken’ en je komt op een nieuw scherm waar je verschillende dingen kan aanpassen, zoals de naam van je blog. Dit zijn alleen de standaard aanpassingen. Wil je het design van je blog aanpassen? Klik dan op ‘weergaven bewerken’ rechtsboven in. Omdat iedereen andere voorkeuren heeft over design kan hier niet verder op in gaan, gebruik je eigen creativiteit, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Tumblr Account opties Tumblr weergaven bewerken

Account opties: Weergaven bewerken

Vervolgens ga je opzoek naar blogs die bij jou passen of die je inspireren. Dit doe je door in de zoekbalk bovenaan het scherm een trefwoord in te typen. Voordat je op enter drukt geeft Tumblr al enkele suggesties voor onderwerpen en blogs die gerelateerd zijn aan het trefwoord. Eenmaal op enter gedrukt te hebben verschijnen er eerst een aantal blogs die te maken hebben met het trefwoord, je kunt op de blogs klikken om ze te bekijken en als ze je aanspreken kun je ze volgen door rechtsboven in de hoek op ‘volgen’ te klikken, maar je kunt ook naar beneden scrollen, er verschijnen dan verschillende ‘posts’ over het trefwoord. Deze ‘posts’ kun je ‘rebloggen’ of ‘liken’. ‘Rebloggen’ doe je door op het pijl icoontje te klikken, je krijgt dan een pop-up scherm met de content die je wil ‘rebloggen’ en de opties om er tekst of ‘tags’ aan toe te voegen. Het staat aangegeven waar je dit kunt doen.

Tumblr Zoek Pagina

De zoek pagina

Tumblr Overview blog birds

Een overview van een blog die gerelateerd is aan het trefwoord, birds.

Tumblr Post Birds

Twee ‘posts’ die gerelateerd zijn aan het trefwoord, birds. Ook zit u hier rechtsonder de post het pijl icoontje en het hart icoontje.

Tip: wil je geen eventuele tekst of ‘tags’ toevoegen aan de content die je wil ‘rebloggen’? Houdt dan de alt knop op je toetsenbord ingedrukt als je op reblog knop (pijl icoontje) klikt. De content wordt dan meteen op je blog gezet.

Tumblr Tip Alt

Wil je een post alleen ‘liken’ zodat je deze bijvoorbeeld een keer snel terug kan vinden, klik dan op het hart icoontje. De post is dan ‘geliked’. Je kunt deze dan terug vinden door op het poppetje in de menubalk van je ‘Dashboard’ te klikken.

Als het pijl icoontje groen is betekend dit dat je de post succesvol hebt ‘gereblogged’. Dit geldt ook voor het hart icoontje, alleen wordt deze dan rood. Dit zijn de belangrijkste dingen om te doen als je begint met je blog. Nadat je wat blogs volgt, en zelf ook dingen gaat posten gaan mensen jou snel volgen.

Hoe zet ik mijn Tumblr blog zakelijk in?

Je moet natuurlijk als allereerste zorgen dat de link van je bedrijfswebsite op je Tumblr staat en vis versa.

Daarna is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van ‘tags’. Als je een ‘post’ maakt ‘tag’ dan de belangrijke punten van de ‘post’ zoals #grafisch design #design bedrijf #(bedijfsnaam). Het fijne aan Tumblr is,en wat Twitter en Facebook niet hebben, is dat je spaties in je ‘tags’ kunt hebben. Als je dan een zin wil ‘taggen’ hoeft deze niet aan elkaar geschreven te worden. Hierdoor blijven je ‘tags’ ook overzichtelijk. Als mensen een woord opzoeken dat jij ‘getagged’ hebt verschijnt jou ‘post’ in het overzicht. Zo kunnen mensen dus jouw blog vinden. Als zij de content goed vinden kunnen ze je blog gaan volgen, en daardoor vinden ze dus ook meteen je bedrijf omdat je deze natuurlijk in de omschrijving van je blog hebt vermeldt.

Tumbler: Een foto 'post' maken



Tumblr Omschrijving Stappen

Stap1: Klik op het Photo icoontje

Tumblr Omschrijving opties

Stap 2: Er verschijnen 2 opties: zelf een foto uploaden of een link van het web uploaden. Kies om zelf een foto up te loaden.

Tumblr Omschrijving

Stap 3: Selecteer de foto die je wil uploaden. Zoals je ziet kun je nog een foto toevoegen. Je kunt onder de foto eventuele tekst toevoegen, en daaronder de #tags. Druk daarna op Plaatsen en je post staatonline.

Wat je ook kan doen is verschillende ‘posts’ al klaarmaken en deze inplannen op verschillende tijden of dagen. Als je het dan druk hebt hoef jij zelf niks te doen en komen de ‘posts’ van zelf op je blog. Dit doe je door op het pijltje naast ‘Plaatsen’ te klikken, je krijgt dan verschillende opties. Klik dan op ‘Inplannen’ en voeg de tijd en/of dag toe wanneer je wil dat ‘post’ online komt.

Tumblr Omschrijving Plaatsen

Stap 4: Plan de post in, zet hem in de wacht of sla hem als concept op, zodat je de post later nog kan veranderen.

Zorg dat je regelmatig content online zet. Volgers vinden het vaak fijner om een blog te lezen dan de website af te gaan naar informatie. Ik volg een blog die ik meerdere keren per dag bekijk, meestal is dit tijdens mijn ontbijt, avondeten en pauzes tussendoor. Zorg dus dat je een goed schema hebt van wanneer je dingen plaatsen. Je volgers gaan dan merken dat er een patroon is dus komen vaker terug om naar updates te kijken.

Nog een fijne dingetje aan Tumblr is dat als iemand iets van jou heeft ‘gereblogged’ deze ‘reblog’ ook weer bij alle volgers van die persoon op hun ‘Dashboard’ verschijnt. Deze kunnen de ‘post’ dan ook weer ‘rebloggen’ en zo ontstaat er een ketting reactie. Als je eenmaal een goed netwerk hebt zal je dat ook merken aan de hoeveelheden ‘notes’ onder je ‘posts’.

Mijn belangrijkste tip is toch wel dat je een goed netwerk op moet bouwen. Dit gaat niet zo maar, plaats je Tumblr link op je zakelijke Facebook pagina en op je site. Reblog eens een keer een grappige post of quote. Vergeet vooral niet je content te ‘taggen’ en stuur soms een Tumblr mailtje naar andere blogs die je interessant vindt, en laat weten wat je van ze vindt en of ze jou blog eens willen bekijken. Tumblr is een erge grote “community” en mensen zijn elke dag opzoek naar nieuwe leuke dingen die ze kunnen volgen. Zorg dus voor een persoonlijke sfeer op je blog, dit is erg aantrekkelijk voor mensen.

Maar heb gewoon veel geduld, een Tumblr celebrity wordt je niet over één nachtje slapen daar zit veel tijd in.

5 tumbler feitjes

  • In mei 2013 heeft Yahoo! Tumblr overgenomen voor 1,1 miljard dollars.
  • Na dat de deal met Yahoo! bekend werd gemaakt, zijn er rond de 170.000 handtekeningen opgehaald door boze Tumblr gebruikers om de deal te stoppen.
  • In 2012 stond de post 'Mitt Romney sucks pass it on' op Forbes als “The Most Populair Tumblr Post Of All Time” met meer dan 7 miljoen notes.
  • Het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke gebruikers verschilt nauwelijks. 51% is man en 49% is vrouw. Wat best opvallend is want bij de meeste social media platforms domineren vrouwen.
  • Je kunt meerdere “side blogs” maken en beheren onder je eigen blog. Wil je bijvoorbeeld zwart wit foto’s niet of je hoofd blog hebben, post ze dan op je ‘side blog’.

Populair



Overige berichten

Nieuwsbrief aanmelden

* Verplichte velden

Een vrijblijvende offerte?

Heeft u vragen, wilt u een vrijblijvende offerte aanvragen of bent u op zoek naar vrijblijvend advies voor uw website en/of drukwerk? Dan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen.
Timeless Design
Didamseweg 25c
7037 DJ (Loer)beek
Gemeente Montferland
T.A.V. Frank van der Heijden
Tel: 0316 - 2000 16
Mobiel 06 53541887
E-mail: info@timelessdesign.nl
naar
boven
Copyright © Timeless Design 2014 | Alle rechten voorbehouden   |   Privacy Verklaring   |   Cookie Verklaring