Wat is clickbait en is clickbait gevaarlijk?

Geschreven door | Geplaatst op 20-09-2016 door Wat is clickbait en is clickbait gevaarlijk? Clickbait is een link naar een artikel of pagina op het internet dat een titel of afbeelding heeft die opvallend is, nieuwsgierigheid opwekten en dusdanig overdreven en over gedramatiseerd is zodat er zoveel mogelijk mensen op zullen klikken.

Het doel van clickbait is om mensen naar een pagina te sturen zodat deze site/pagina meer bezoekers krijgt en hierdoor er extra veel advertenties bekeken worden. Het achterliggende doel van clickbait is dus in de meeste gevallen meer inkomsten genereren via advertenties en aanmeldingen doordat ze meer bezoekers krijgen.

Als eerste...is Clickbait gevaarlijk?

Over het algemeen niet omdat clickbait een manier is om meer bezoekers naar een site te brengen. Clickbait kan je wel naar pagina’s brengen die aanbetaling of het aanmaken van een account vereisen om verder te kunnen. Bij het aanmaken van een account willen ze vaak je persoonlijke gegevens weten, die tot verdere (gevaarlijke/negatieve) doeleinde gebruikt kunnen worden. Dit kan gevaarlijk zijn voor mensen die niet veel van computers weten en dus niet doorhebben dat het niet verstandig is om je persoonlijke gegevens door te geven.

De verschillende vormen van Clickbait

Om dit verder toe te lichten, hebben we de verschillende soorten clickbait op een rijtje gezet.

Positieve clickbait
Positieve clickbait is een artikel met bijvoorbeeld een clickbait titel of afbeelding die wel aan de belofte van content nakomt. Als in de titel bijvoorbeeld staat, 10 tips om af te vallen, en ze geven daadwerklijk 10 waardevolle tips. Dan is de belofte van content nagekomen.

Irritante clickbait
Irritante clickbait is een clickbait titel of afbeelding dat naar een website gaat die uiteindelijk wel de content oplevert die beloofd wordt, maar waarbij de site beladen is met advertenties en pop-ups en de content is verspreid over meerdere pagina’s. Het is bijzonder vervelend om het artikel goed te lezen.

Negatieve clickbait
Sites die niet de content geven die ze beloven en dus simpelweg liegen tegen de gebruiker. De content wordt vaak over verschillende pagina’s verspreid waardoor je naar verschillende pagina’s moet gaan. De daadwerkelijke content die voor jou relevant is staat vaak op de laatste pagina’s waarbij je teleurgesteld wordt omdat of de content er niet staat of de content niet relevant is. Een voorbeeld hiervan is een pagina met de titel “Nieuwe functies van de iPhone” met als content “wij weten ook niet zeker wat er in komt, wat denk jij?”.

Gevaarlijke clickbait
Gevaarlijke clickbait is bijvoorbeeld een site waarbij je meerdere pop-ups krijgt waar je jezelf moet aanmelden, iets moet installeren of zelfs een betaling moet plaatsen voordat je de content krijgt te zien. Hiervoor moet je goed opletten en ons advies is gelijk de pagina's te verlaten.

Social Media zoals Facebook herkent al Clickbait, maar hoe kan jij het herkennen?

Sites zoals Facebook en News Feed zijn bezig om clickbait te verminderen op hun website. Dit doen ze door te kijken naar link adressen die op worden gedeeld, heel kort worden bekeken en daarna meteen weer worden gesloten. Facebook is nu zo ver dat ze artikels met bijvoorbeeld “je geloof nooit dat…” “zijn reactie was prijsloos!” in de titel automatisch kunnen verwijderen. Maar nu is de vraag hoe JIJ clickbait

Clickbait is zo ontworpen dat mensen nieuwsgierig worden en meer willen weten over het artikel.

Een voorbeeld hiervan is:

Een normale link: “10 tips voor een snellere PC”
Een Clickbait link: “Microsoft wil niet dat je deze 10 tips weet om je pc sneller te maken! GEWELDIG! ”

Vaak is de titel erg overdreven en is niet altijd relevant aan het artikel. Clickbait kan ook een afbeelding zijn die naar een pagina leidt. Vaak heeft het felle kleuren, een persoon met een overdreven uitdrukking, iets grappigs of iets schokkends zodat je er meer over wilt weten.

De 10 meest gebruikte clickbait titels

Clickbait titels zijn zo gemaakt dat ze mensen nieuwsgierig maken, een paar van de meest gebruikte clickbait titels zijn: Veel clickbait titels herken je aan de volgende schrijfwijzes:

  1. “Je gelooft nooit dat…”
  2. “je raad nooit wat..”
  3. “10 dingen die je niet mag missen”
  4. “… wat je sprakeloos maak”
  5. “je zult nooit meer hetzelfde zijn als…..”
  6. “Herken jij je in….”
  7. “10 feiten die je moet weten over…”
  8. “wat we hebben gevonden is shockerend”
  9. “we dachten dat we het wisten, maar we hadden nooit gedacht dat…”
  10. “wat er toen gebeurde zal je verassen..”

De voordelen en nadelen van Clickbait

Clickbait is niet volledig slecht, sites gebruiken clickbait om meer bezoekers te krijgen. Clickbait pagina’s worden ook vaak gedeeld op social media, wat voor meer publiciteit zorgt. Sites gebruiken ook clickbait om grappig te zijn door een heel overdreven clickbait titel of afbeelding te maken zodat mensen het gaan delen met hun vrienden.

Aan Clickbait zitten ook nadelen vast. Over het algemeen vinden mensen clickbait niet fijn omdat hun nieuwsgierigheid tegen hen wordt gebruikt door de website.

Om tegen clickbait en advertenties in te gaan zijn er programma’s en extensies ontwikkeld die advertenties weg halen van sites, een voorbeeld hiervan is Adblock. Dit soort extensie scant de site, op zoek naar advertenties, en maakt de advertentie onzichtbaar zodat de gebruiker ze niet kan zien of op kan klikken. Sommige websites geven de gebruiker geen toegang totdat ze hun advertentie blokkerende software hebben uitgezet.

Adblock is een extensie voor de internet browsers Google Chrome, Safari en Opera. Als je naar de site gaat hoef je alleen op de blauwe knop met “Download” te klikken om het te installeren. Voor Internet Explorer en Edge zijn helaas op dit moment nog geen adblocker extensies beschikbaar die goed werken en je beschermen tegen clickbait. https://getadblock.com/

Hoe kan ik goede titels maken zonder Clickbait?

Als u zelf een blogartikel schrijft wilt u natuurlijk een pakkende titel, maar zonder over te komen als clickbait. Het kan lastig zijn om aandacht te trekken zonder terug te vallen op clickbait. Een aantal dingen waar je rekening mee kan houden is ervoor zorgen dat de titel niet misleidt, want dat kan je website een slechte indruk geven. Zorg ervoor dat mensen zich niet misleidt voelen als ze op je pagina komen, dus zorg ervoor dat de titel relevant is aan het artikel. Dit betekend niet dat een saaie titel verplicht is. Soms helpt het ook om van je titel een vraag te maken, op die manier worden lezers toch benieuwd en de titel is nog steeds relevant. Een andere manier om mensen geïnteresseerd te houden op een pagina is door niet te lange lappen met tekst te hebben.

Populair



Overige berichten

Nieuwsbrief aanmelden

* Verplichte velden

Een vrijblijvende offerte?

Heeft u vragen, wilt u een vrijblijvende offerte aanvragen of bent u op zoek naar vrijblijvend advies voor uw website en/of drukwerk? Dan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen.
Timeless Design
Didamseweg 25c
7037 DJ (Loer)beek
Gemeente Montferland
T.A.V. Frank van der Heijden
Tel: 0316 - 2000 16
Mobiel 06 53541887
E-mail: info@timelessdesign.nl
naar
boven
Copyright © Timeless Design 2014 | Alle rechten voorbehouden   |   Privacy Verklaring   |   Cookie Verklaring