De QR code bestaat al sinds 1994 maar is pas sinds een paar jaar erg populair op flyers, posters en ander drukwerk. Echter is het voor veel mensen nog niet helemaal duidelijk wat een QR code is, wat je met een QR code kunt en hoe je hier goed gebruik van kan maken. In deze blogpost wordt er antwoord gegeven op al deze vragen.
Een QR code is niets anders dan een geavanceerde barcode. QR code staat voor 'Quick Response' code. Het grote verschil tussen een normale barcode en een QR code is dat bij het aanmaken van een QR code de gebruiker een keuze kan maken wat er moet gebeuren zodra de QR code gescand wordt.
Daarbij kan er in een QR code veel meer informatie opgeslagen worden dan een traditionele barcode. Een QR code is dus echt gericht op marketingdoeleinden. Een QR code is gratis en kan door iedereen aangevraagd worden.
Zo kan de maker ervoor kiezen dat bij het scannen:
Overige mogelijkheden van een QR code
Daarnaast kan een QR code ook gebruikt worden voor een direct link naar video's, Social Media accounts zoals Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram en FourSquare, maar ook voor een direct link naar App Store download, iTunes Link, Dropbox Link, Skype-account of Paypal Kooplink, emailadres of zelfs een voorgeprogrammeerde email.
Iedereen met een smartphone of een tablet kan een programma downloaden waarmee ze een QR code kunnen scannen. Deze programma's worden QR readers genoemd. Vele van deze programma's zijn gratis en kunnen gemakkelijk gedownload worden. Het enige wat de gebruiker hoeft te doen is de camera van de smartphone of tablet te richten op de QR code om deze te scannen. Voor sommige mogelijkheden van de QR code is een actieve internetverbinding vereist.
De techniek achter een QR code is erg ingewikkeld. De drie blokken in de hoeken laat de QR code scanner duidelijk weten dat het gaat om een QR code en geeft ook de dimensies (breedte en hoogte) aan van de QR code, zodat de scanner weet welk gedeelte gelezen/gescand moet worden. Rondom deze drie blokken word informatiegegeven over hoe groot het formaat is. (zie gedetailleerde informatie over format) Naast nog wat extra positiepunten word de rest van de QR code gebruikt voor de informatie.
De hoeveelheid blokjes is afhankelijk van de hoeveelheid informatie die opgeslagen wordt in de QR code. Contactgegevens hebben bijvoorbeeld veel meer blokjes nodig dan een URL. Daarnaast heeft de hoeveelheid blokjes ook invloed op de minimale grootte van de QR code. Hoe meer informatie er wordt opgeslagen des te groter de QR code moet worden weergegeven om goed gescand te kunnen worden.
Maar natuurlijk heeft de afstand waarop gescand moet worden ook invloed op de minimale grootte van een QR code.
Ervaring heeft ons geleerd dat een QR code op bijvoorbeeld een visitekaartje, flyer of folder minimaal 2 cm breed en hoog moet zijn. De scanafstand is een stuk kleiner waardoor de QR code kleiner kan blijven. Echter indien er veel informatie wordt opgeslagen in de QR code testen wij altijd even door een printje te maken. Soms kan 3cm of zelf 4cm wenselijk zijn.
Let ook op het contrast van een QR code
De camera waarmee u de QR code scant registreert de vormen op basis van contrast. Dus alle donkere delen of een witte achtergrond vallen dus op in de scanner. Het is daarom enorm van belang dat u de QR code zo donker mogelijk zodat het scannen gemakkelijker gaat. De kans bestaat dat bij lichte QR code, zoals grijs, het scannen minder goed gaat. Ook een witte QR code op een donkere achtergrond kan door sommige camera's niet goed gescand worden. Vaak kun je dan dit compenseren met de grootte van de QR Code. In principe kunt u uw QR code in elke kleur toepassen.
Een QR code wordt vaak gebruikt op flyers en posters om het gemakkelijk te maken om een URL te openen. Vaak wordt er naast de flyer ook meer informatie online aangeboden. Een lange link zoals: www.uwdomeinnaam.nl/evenement2014/inschrijven is erg vervelend om in te voeren voor de gebruiker, hier biedt de QR code zijn uitkomst. Een simpele scan brengt de gebruiker naar deze online locatie. Een QR code heeft als doel extra informatie te geven. Het heeft dus bijvoorbeeld geen zin om een QR code op een website te plaatsen om vervolgens deze te leiden naar dezelfde website. Dit klinkt als een raar voorbeeld, maar dit wordt door sommige nog steeds toegepast omdat het doel van de QR code niet goed wordt begrepen.
Gebruik een QR code indien:
Wat zijn de regels van het gebruik van een QR code?
Er zijn diverse websites waarop u een QR code kunt laten genereren. Door simpelweg een formulier in te vullen wordt er voor u de juiste QR code gemaakt.
Enkele van mijn favoriete QR-code generators:
Een QR code werkt technisch bijna hetzelfde als een barcode. Elk blokje in een QR code is een cijfer of letter net zoals bij een barcode elke lijn een cijfer vertegenwoordigd. Hierdoor is een QR voor altijd geldig en zit er dus geen tijdslimiet op een QR Code. U hoeft dus niet bang te zijn dat uw QR code verloopt en niet meer zal werken. Uw QR code zal oneindig werken.
Nee, technisch gezien zoals hierboven vermeld is, is een QR code altijd geldig, echter kan het wel zijn dat de data achter een QR verouderd is. In de meeste gevallen verwijst een QR code naar een websitelink. Als deze link niet meer werkt, dan zal de QR code verwijzen naar een niet werkende pagina en in essentie dus niet meer werken. Maar dit ligt dus niet aan de QR code, maar aan de link/pagina.
Let dus altijd goed op welke link/url je gebruikt bij het gebruik van QR codes en zorg ervoor dat de partij die de QR code maakt, naar de juiste url verwijst. Let op: soms zijn er ook partijen die een tussenlink en doorverwijzing gebruiken. Dit werkt als volgt:
Beste oplossing:
QR code > link: linknaarjewebsite.nl/webpagina
Ongunstige situatie:
QR code > link: linknaartussenpersoon.nl > doorverwijzing naar linknaarjewebsite.nl/webpagina
In deze 'ongunstige situatie' heb je dus 2 punten van aandacht: de tussenpersoon en je eigen gekozen link. In sommige situaties hoor je nog welleens dat de tussenpersoon financiele compensatie eist om de doorverwijzing (weer) actief te maken. Dit is dus te voorkomen. Ook in deze situatie is de QR code dus wel geldig, maar gekozen methode en gekoppelde link is op een ongunstige manier ingezet.
Ja, een QR code kan iedereen gratis laten maken. Er zijn voldoende online aanbieders die het laten maken van een QR code gratis aanbieden. Het enige waar men voor zou kunnen betalen is de tijd die iemand nodig heeft om een QR code te genereren en/of de tijd die iemand nodig heeft om de link en/of techniek waar de QR code naar verwijst te laten werken. Maar het is dus niet zo dat het genereren van een QR code geld kost en je dus een QR code moet inkopen of bestellen, iedereen kan gratis een QR code laten maken.
Een QR code is een gratis, geavanceerde barcode die verschillende soorten mogelijkheden biedt voor de gebruiker zoals het openen van een link of het opslaan van gegevens. Een QR code kan een goede toevoeging zijn van uw flyer, poster of visitekaartje, maar zorg er wel voor dat de informatie relevant is en zorg ervoor dat de kijker/gebruiker voldoende geïnformeerd wordt over wat er gebeurd na het scannen. Daarnaast heeft een QR code diverse ontwerp eisen waaraan voldaan moet worden om een goede scan garantie te kunnen geven.