Laatste update: 2016
Instagram is een social medium dat in 2010 begon als een foto-app. Je kunt er foto’s plaatsen waarvan jij denkt dat ze interessant zijn.
Op Instagram deel je vierkante foto’s of filmpjes met de wereld. Je kunt de foto’s of video’s eenvoudig voorzien van een filter, hierdoor krijgen ze ineens een heel andere uitstraling.
Instagram wordt gebruikt als een soort dagboek, mensen maken foto’s en willen dit graag delen met andere. Instagram is niets anders dan het plaatsen van een foto met een mooie filter. Het plaatsen en bekijken van foto’s kost weinig tijd en het is ook nog eens leuk om te zien. Ook is er weinig wat je moet onderhouden op je Instagram account, dit maakt Instagram zo populair.
Instagram werkt op uw pc en mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Als u gebruik wilt maken van instagram op een smartphone of tablet moet je wel de app downloaden via de App Store of de Google Play store. Vervolgens kun je jezelf aanmelden via Facebook of een account aanmaken op Instagram zelf via deze link.
Hashtags, of makkelijker gezegd ‘hekjes (#)’ zijn erg belangrijk bij Instagram. Het is de manier om dingen te vinden en natuurlijk veel belangrijker om gevonden te worden. Onder je foto zet je dingen die relevant zijn aan jouw foto. Heb je bijvoorbeeld een foto met een kledingstuk dan kan je onder je foto dingen zetten als: #kleding #clothes #fashion en #brand. Als mensen nu deze woorden typen in de zoekfunctie is de kans groter dat jouw foto gevonden wordt.
Wereldwijd is National Geographic op dit moment het populairste bedrijf op Instagram met ruim 301 miljoen volgers. Hiervoor hebben ze zo’n 8000 foto’s moeten plaatsen. Zelf volgt het bedrijf maar 95 personen. Ook Nike maakt heel veel gebruik van Instagram. Het merk plaatste pas 802 foto’s maar verkreeg al zo’n 23 miljoen volgers. Ook artiesten maak heel veel gebruik van het social medium. Zo heeft Taylor Swift de meeste volgers met 47 miljoen personen. Gevolgd door Kim Kardashian, die ook rond de 45 miljoen zit. (geschreven september 2015). Wat voor kleine bedrijven natuurlijk veel interessanter is is dat er sinds kort ook de mogelijkheid is om te adverteren op Instagram. Het is mogelijk voor adverteerders om op Instagram gerichter de juiste doelgroep te bereiken, rekening houdend met hun interesses.
Een voorbeeld van een Nederlands merk dat groot geworden is door het gebruik van social media is Bugaboo, dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het maken van trendy kinderwagens. Door gebruik te maken van de Hashtag #photooftheday heb je de kans om met jouw foto op de pagina te komen, en welke moeder wilt dit nou niet.
Je hebt ook nog het Nederlandse bedrijf Vlisco, dit bedrijf richt zich op de Afrikaanse markt en wilt de vrouw mooi maken en het merk laten leven.
Neem nou bijvoorbeeld de Bakker Bart in Putten, ook dit bedrijf maakt gebruik van Instagram, ze laten hier foto’s zien van wat er allemaal gedaan wordt. Ook als ze bijvoorbeeld personeel zoeken wordt dit aangegeven op Instagram.
Een nieuw bedrijf wat op Instagram zit is de Mediamarkt in Doetinchem, dit bedrijf laat zien welke aanbiedingen er allemaal nieuw zijn bij de Mediamarkt. Ook een bedrijf als de Jumbo maakt gebruik van Instagram, met 3000 volgers zijn ze op de goede weg. Ze delen hier lekkere recepten en geven een kijkje achter de schermen.
Middelbare scholen als het Liemers College zijn ook te vinden op Instagram. Ze laten hier zien wat de leerlingen allemaal doen en geven zo een impressie van de school. Ook kledingwinkels zijn er te vinden, neem nou Jack and Jones Doetinchem. Dit account heeft meer dan 2000 volgers en laat nieuws en acties zien op hun account.
Internationale bedrijven op instagram
https://instagram.com/natgeo/
https://instagram.com/nike/
Populaire celebrities op instagram
https://instagram.com/kimkardashian/
https://instagram.com/taylorswift/
Lokale bedrijven op instagram
ttps://instagram.com/bakkerbartputten
https://instagram.com/mediamarktdoetinchem
https://instagram.com/jumbo
https://instagram.com/liemerscollege
https://instagram.com/jackandjones_doetinchem
In 2015 kun je als bedrijf Instagram eigenlijk niet meer negeren. We zien namelijk steeds meer jongeren een account aanmaken op Instagram en daar ook actief gebruik van maken.
Veel bedrijven vinden het lastig te bepalen wat Instagram voor hun bedrijf kan betekenen. Als jou doelgroep zich op Instagram bevindt zal je er toch over na moeten denken. Het is vooral interessant als je meer merkbeleving wilt gaan genereren. Ook zorgt Instagram voor een boel interactie. Andere gebruikers kunnen onder jouw foto hun vrienden taggen en daardoor kun je al bedrijf steeds meer bereik krijgen waardoor je dus ook naamsbekendheid krijgt.
Wat je ook heel gemakkelijk kunt doen via Instagram is het organiseren van acties. Deze actie kan je vervolgens weer heel makkelijk delen via Facebook, Twitter en natuurlijk je website.
Wat je moet plaatsen als bedrijf is natuurlijk voor elk bedrijf verschillend, als het maar relevant is aan het product of dienst wat je bedrijf levert. Hieronder een opsomming van enkele dingen die je kunt plaatsen op je account.
Naast foto's kunt u ook video's plaatsen (vines)
Wat ook kan bij Instagram is het plaatsen van korte video’s. Deze video’s (Vines) zijn maximaal 30 seconden lang. Hiermee kun je bijvoorbeeld grappige filmpjes posten of video’s van verschillende werkzaamheden.
1. Je moet laten weten dat je aanwezig bent op Instagram, dit kan bijvoorbeeld via Facebook, Twitter of je website
2. Like en reageer ook op foto’s van anderen. Dit om je bereik te vergroten
3. Gebruik hashtags (hier komen we later op terug)
4. Zorg zelf voor voldoende foto’s
Het is erg belangrijk om op de goede momenten foto’s te plaatsen op Instagram. Je wilt natuurlijk veel publiciteit trekken met je foto’s maar je wilt ook niet irritant naar je volgers overkomen. Daarom is het voor gebruikers niet fijn als jij binnen een minuut meerdere foto’s plaatst. U kunt het beste een aantal uur tussen uw posts aanhouden.
Uit een onderzoek is ook gebleken dat de beste tijdstippen om veel likes te ontvangen om 8 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds zijn. Dit komt omdat er dan een stuk minder foto’s geplaatst worden waardoor mensen eerder geneigd zijn om jou foto te liken.
1. Relevante afbeeldingen plaatsen
Een van de meest voorkomende fouten die gemaakt worden op Instagram is het plaatsen foto’s die niet relevant voor je bedrijf zijn.
2. Te vaak foto's plaatsen
Ook zijn sommige bedrijven iets te enthousiast in het beheren van hun Instagram account. Ze plaatsen meerdere foto’s op hetzelfde moment. Dit leidt tot irritatie van je volgers, doe dit dus niet! Neem nou een bedrijf die schoenen verkoopt, deze zet natuurlijk geen foto van een blikje frisdrank die zo lekker is op haar account.
3. Te lang niet actief
Tijdelijke afwezigheid is ook niet erg slim om te hebben, op een gegeven moment hebben je volgers het niet meer door dat jij inactief bent op Instagram. Elke dag wat plaatsen is eigenlijk wel noodzakelijk, veel tijd gaat er toch niet inzitten.
4. Antisociale reacties / posts
Sociaal zijn is ook erg belangrijk, je staat op het internet dus iedereen kan je zien. Behandel je iemand hier niet zoals het hoort dan kan iedereen het zien.
5. Te veel hashtags
Te veel hashtags gebruikers is ook absoluut niet de bedoeling. Dit kan ook leiden tot irritatie.
Onlypult
Als eerste heb je de app Onlypult. Via Onlypult kun je meerdere Instagram-accounts beheren en verschillende beheerders instellen. Hierdoor hoef je niet je hele account zelf te beheren. Het makkelijkste aan deze app is dat je op elk gewenst tijdstip een foto kunt inplannen.
Link: https://onlypult.com/
Latergramme
Via Latergramme is het mogelijk om Instagram posts in te plannen via je PC. Je kunt hiermee alleen een enkele foto plaatsen. Het nadeel van deze app is dat hij de foto’s niet voor je plaatst maar dat hij je een reminder stuurt, hierdoor zal je nog steeds zelf je foto moeten plaatsen.
Link: https://www.latergram.me/
ScheduGram
Dan heb je nog ScheduGram, de naam zegt het eigenlijk al. Het is een beetje hetzelfde als Latergramme, alleen zorgt deze app er wel voor dat de foto’s direct geplaatst worden. Eenmaal ingepland hoef je er niet meer naar om te kijken.
Link: http://schedugr.am/
Iconosquare
Iconosquare, via deze tool kan je makkelijk foto en video wedstrijden opzetten om een zogenaamde “brand awareness” te creëren om meer volgers te krijgen. Daarnaast geeft deze tool een helder overzicht waardoor je makkelijk toegang hebt tot functies om jouw Instagram activiteit te beheren. In Instagram is het niet mogelijk om te zien wie jou heeft ontvolgd of wie je inactieve gebruikers zijn.
Link: http://schedugr.am/
Crowdfire
Via de app Crowdfire is dit wel mogelijk. Dit is handig zodat jij de meest actieve volgers overhoud. Hiermee houd je interactie met je volgers.
Link: https://www.crowdfireapp.com/
Mits je het goed gebruikt is Instagram een perfect podium om te communiceren met je klanten, ook is het een perfect middel om je klantenkring uit te breiden. Wel is het dus belangrijk om alles goed bij te houden. Het gaat tijd kosten, al kan dat makkelijk via verschillende tools beperkt worden. Is jou doelgroep bekend met Instagram dan zou ik het zeker aanraden.