6921 TP Duiven
Het kiezen van het juiste logo voor jouw bedrijf is enorm belangrijk en vaak veel impactvoller dan je oorspronkelijk zou denken. We hebben het dan hier niet alleen over het design van het logo of de gekozen kleur, maar juist over de punten waar men niet zo snel over nadenkt bij het kiezen van een logo. Hier bespreken we de vijf meest voorkomende blunders bij het kiezen en maken van een logo.
Het is de taak van de ontwerper om jou als klant goed te informeren en aandachtig mee te denken over het gebruik van jouw logo. Veel designers zijn geneigd om direct te beginnen met designen en de energie, die je krijgt bij het begin van een nieuw project, te gebruiken voor inspiratie. Het kan soms een vervelende tunnelvisie creeren dat er alleen gekeken wordt naar een mooi design waarbij veel belangrijke aspecten vergeten worden.
Het is veel gevallen beter om eerst goed na te denken en in te beelden hoe en waar het logo gebruikt gaat worden om zo alles dat impact heeft op het logo goed in beeld te krijgen. Zo krijg je naast het design, ook een goed functioneel en technisch plan voor je logo. Ik help je hier graag mee en zorg ervoor dat de volgende 5 blunders voorkomen worden.
Een succesvol bedrijf gebruikt het logo overal. Op visitekaartjes, briefpapier, emailhandtekeningen, bij facturatie en offertes, belettering van bedrijfauto's, gevel en/of pand, spandoeken en beursmateriaal zoals rollbanners en zelfs de stijling van je website is verbonden aan het design van het logo.
Stel je voor: je gebruikt al een tijdje een logo...hoe groot is de kans dat je jouw logo achteraf nog gaat wijzigen? Waarschijnlijk niet snel. Je komt er al snel achter op hoeveel plekken je het logo hebt gebruikt en hoeveel tijd en geld het gaat kosten om een wijziginging van jouw logo door te voeren. Heb jij al nagedacht over je printbudget? Oftewel alle (jaarlijkse) kosten van alle soorten drukwerk en reclame waar het logo gebruikt is? Hoe hoger het (print/reclame) budget des te impactvoller en belangrijk een goede keuze in logodesign.
Visitekaartjes voor 3 personeelsleden (75 euro), briefpapier voor in de printer voor facturen en offertes printen incl. bijhorende enveloppen (150 euro) folders/brochures om mee te geven aan klanten (250-500 euro), autobelettering voor de bedrijfsauto (3x 375 euro+), belettering op de ramen/gevel van het pand (100 euro) en enkele rollbanners voor op beurzen, presentaties en evenementen (150 euro). Zo snel even een paar dingen bij elkaar optellen en je zit al snel aan (jaarlijks) 2000 euro aan printbudget, en dit voorbeeld is maar voor 3 personeelsleden.
Hier zijn trouwens niet eens de kosten voor ontwerp in meegerekend, alleen de kosten van de drukker. Zo zie je dat de kosten van alle media waar je het logo gebruikt al snel hoog oploopt. Dus snel even je logo achteraf wijzigen zit er dus niet echt in. Als je dit niet vooraf duidelijk in beeld brengt, kan dit zeker leiden tot onprettige situaties die je wilt en kan voorkomen.
Het logo moet op elk medium bruikbaar zijn waar de doelgroep ook actief is. Van je website en email tot drukwerk en social media. Is jouw doelgroep actief op mobiele devices of biedt je je klanten een app aan? Dan is het uiterst belangrijk dat jouw logo ook gebruikt kan worden als app icoon en haarscherp is op mobiele devices. Jou logo moet perfect zichtbaar zijn op elke grootte, ongeacht hoe klein of groot je het logo weergeeft. Het logobestand moet dus technisch voldoen aan deze eisen maar ook design-structureel gezien. Door vooraf hier rekening mee te houden kan er geanticipeerd worden op deze situaties.
Het grootste gevaar van een logo dat niet goed schaalt, is een onduidelijke, onleesbare en/of wazige weergave van het logo. Dat daarbij een vermindering van merkherkenning creëert. Je valt dus minder goed op! Maar wellicht nog wel een belangrijker gevaar is dat mensen de kwaliteit van beeldmateriaal reflecteren op de kwaliteit van het bedrijf. Ofwel, slecht beeld, slecht bedrijf.
Denk maar eens aan een webshop die slechte foto's heeft van een product. Statistieken wijzen uit dat deze producten veel minder verkocht worden dan een goede foto. De kwaliteit van de foto heeft dus direct impact op de verwachting, emotie en kies bewustzijn van de klant. Terwijl technisch gezien de foto eigenlijk weinig zegt over de kwaliteit van het product, de foto zegt zeker niet alles. Maar als jouw logo niet goed wordt weergegeven, gebeurt dit dus ook bij als bedrijf en dit moet je zeker willen voorkomen.
Ben je van plan het logo te gebruiken op product? Dan zul je waarschijnlijk het logo op etiketten, stickers en labels laten drukken. Dan wil je natuurlijk een logo die op elke plek gebruikt kan worden. Zowel op een lichte als donkere achtergrond als een zwart-wit plaatsing. Dit betekent dat je waarschijnlijk meerdere versie van het logo klaar moet hebben. Zo kan het zijn dat je het logo ook in verschillende kleurschema's moet hebben, zoals rgb cmyk full color of pms.
Maar het kan ook zijn dat het logo gebruikt wordt op werkkleding. Als dit het geval is en je kiest voor geborduurde werkkleding, dan moet het logo voldoen aan specifieke technische design eisen. Tijdens het ontwerp moet er dan al duidelijk gekeken worden naar juiste opbouw van het design, juiste inzet van witruimte en optimalisatie van connectiepunten. Dit allemaal om ervoor te zorgen dat het logo zonder problemen gebruikt kan worden.
Ben jij van plan om veel te doen met interactieve media zoals video's (bedrijf- of productvideos, podcasting of storytelling), dan wil je zeker een logo waarbij vooraf nagedacht wordt over toepassing in een animatie. Elementen van het logo die los van elkaar kunnen bewegen zodat jij de vetste video animatie kan maken zonder problemen. Zeker in een tijd waar video's zo sterk zijn in huidige social media platformen is het slim dit aspect mee te nemen in het design. Maar ook zeker dat het logo snel en simpel geplaatst moet kunnen worden in alle soorten videos.
Dit houdt dus in dat er vooraf nagedacht wordt over alle elementen en vormen in het logo maar ook dat het logo in de juiste formaten en technische eisen wordt opgeleverd zodat de video-animator direct met de logobestanden aan de slag kan. Zo kan het handig zijn om naast het logo, ook enkele aspecten los aan te leveren zodat de video-animator dit niet allemaal nog zelf moet doen.
Die klinkt raar, of niet? Maar als je het heel eerlijk en objectief bekijkt, gaat het uiteindelijk niet om jouw mening, maar die van je doelgroep/klant. Een chefkok die alleen maar gerechten kookt die hij zelf lekker vindt... tja, dat kan verkeerd uitpakken voor het restaurant.
Een veel voorkomende fout is dat een logo gekozen wordt die het team intern het mooist vindt zonder objectieve input van buitenaf. Maar het mooiste logo hoeft niet per definitie het beste logo te zijn. Het is enorm belangrijk dat het logo niet gekozen word op voorkeur van jezelf of het team, maar altijd vanuit het perspectief van de klant. Wat verwacht de klant en welk concept zouden zij de voorkeur hebben? Een duidelijke visie en feedback buiten je eigen team kan je nieuwe en betere inzichten geven om de juiste keuze te maken in het logodesign. Het is immers lastig objectief te oordelen als je er zelf midden in zit. Maar oordeel ook op bovenstaande punten; het printbudget, schaalbaarheid, toepasbaarheid en mogelijkheden en voorkeur van de klant.
Zoals hierboven besproken, het mooiste logo is niet per definitie het beste logo. Het is daarom niet altijd een slim om aan jezelf, aan het team of aan andere te vragen wat het 'mooiste' logo is. Dit is echter wel wat vaak gebeurt. Het is veel beter opzoek te gaan naar een specifieke doel of criterea waaraan het logo moet voldoen. Stel je wilt dat je bedrijf en dus het logo luxe uitstraalt, maar tegelijkertijd ook uitstraalt dat je werkzaam bent in de metaaltechniek.
De vragen die je dan het beste stellen zijn:
Zeker de 'waarom' vragen geven hele goede feedback. Want soms kan het zijn het logo gekozen wordt, niet zozeer om het ontwerp van het symbool / icoontje, maar de juiste keuze in kleur en lettertype. Uit deze bevindingen kan het soms slim zijn om de sterke punten van verschillende concepten te combineren.
Ook de laatste vraag over welk logo het beste past geeft hele interessant feedback. Ieder persoon en bedrijf heeft een bepaald gedrag, een manier waarop hij communiceert en met zijn klanten omgaat. De keuze van het logo kan dan opeens heel anders zijn, omdat er gekozen wordt welke het beste past bij het gedrag van het bedrijf, ook dit kan enorm waardevol zijn.
Met de antwoorden van bovenstaande vragen zul je merken dat je veel betere feedback krijgt en hierdoor dus een betere en doordachte keuze kunt maken.
Ja en nee. Bovengenoemde blunders zijn de blunders waar nauwelijks over gepraat wordt. Vooral deze punten wilde ik heel duidelijk maken. Natuurlijk zijn er meer blunders waarover gesproken wordt als het gaat om het ontwerp van het logo, maar persoonlijk vind ik dit meer standaard basis foutjes die voorkomen moeten worden. Deze fouten zijn:
Dit zijn echter punten waar een goede ontwerper al goed genoeg naar kijkt.
Zoals je hierboven kunt lezen is het uiterst belangrijk dat je de juiste keuze maakt in het logodesign en niet te snel op impuls kiest. Er moet goed nagedacht worden over, kleur, vorm, toepasbaarheid, concurrentiegevoeligheid en branding. Je hebt een partij nodig die meedenkt in een meerjarenplan over de toepassing en het gebruik van het logo en tegelijkertijd het logo oplevert dat voldoet aan alle technische eisen. Ik help je graag in dit gesprek en het proces. Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact met mij op.