Logodesigner versus AI (Artificial intelligence)

Gaat AI logodesigners vervangen of versterken?

Het is een vraag waar heel veel logodesigners nu mee te maken krijgen. Gaat AI software logodesigners vervangen of versterken. AI software zoals generators zijn nu al enorm krachtig. Wellicht heb je al wat filmpjes voorbij zien komen waar binnen enkele seconden afbeeldingen gegenereerd kunnen worden op basis van een simpele prompt. (een stukje tekst dat AI software gebruikt om de afbeelding te kunnen genereren). Maar hoe goed is deze AI software in het ontwerpen van logo's voor bedrijven? 

Enkele veelgestelde vragen over AI

Wat is een AI generator

Op deze pagina zal ik het vaak hebben over een AI generator. Heel simpel gezien is het een stukje software, vaak online, waar je door middel van een commando deze software afbeeldingen kunt laten maken. Deze afbeeldingen kunnen foto's, illustraties en designs zijn. Bijvoorbeeld een profielfoto, een lijntekening van een leeuw of een logodesign.

Wat is een prompt?

Een prompt is eigenlijk niets anders dan een commando of een regel tekst met instructies voor de AI software. Binnen de prompt activeer je de software en geef je trefwoorden mee waaraan de software moet voldoen. Bijvoorbeeld:  '/create maak een logodesign van een leeuw die brult'. Nu is deze prompt even heel simpel. Hoe gedetailleerde de prompt, des te beter het resultaat.

Wat schrijf je allemaal in een prompt

Alles dat invloed kan hebben op het ontwerp. Kleur, vorm, stijl maar zelfs details van het ontwerp. Als we verder gaan op het gebruikte voorbeeld hierboven 'een logo design van een leeuw die brult', dan kan je daarbij aangeven of hij rechts, links of naar voren moet kijken. Gaat het om het gezicht of het hele lichaam, lopend / staand of liggend?. Welke details wil je zien in de manen, wat is het idee van de ogen, tanden, wat is het idee over de stijl, moet dit realistisch zijn of een getekende stijl? Zoals je begrijpt zijn er veel details die je kan toevoegen om de uitkomst te beïnvloeden.

AI vs logodesigner: Wat nemen we mee in het oordeel?

Laten we beginnen met, wie ben ik? Ik ben al sinds 2009 een logodesigner voor beginnende en kleine bedrijven, waarbij ik voor al mijn klanten unieke en op maat gemaakte logo's ontwerp. Mijn markt en doelgroep is breed, van kappers tot bouwbedrijven, technische bedrijven, webshops en therapeuten. Met ruim 15 jaar ervaring in logodesign ken ik het vak en deze markt door en door en dit maakt het voor mij enorm interessant om deze nieuwe innovatie te kunnen beoordelen.

Natuurlijk moeten we kijken naar verschillende aspecten voordat we echt goed kunnen oordelen welke impact AI heeft op de designwereld. De aspecten die we gaan onderzoeken zijn

  1. Hoe creatief zijn de logodesigns van een AI generator?
  2. Hoe uniek zijn de logodesigns van een AI generator?
  3. Zijn AI gegenereerde logo's technisch goed opgebouwd?
  4. Hoe bruikbaar zijn AI gegenereerde logo's voor een designer?
  5. Hoe staat het met de rechten, zoals auteursrechten en copyright van AI gegenereerde logo's?

1. Hoe creatief zijn de logodesigns van een AI generator?

Ik heb ruim de tijd genomen om te kijken naar verschillende AI generators zoals Midjourney, Adobe FireFly, DALL-E, Leonardo en Flair. Natuurlijk zijn er nog veel meer en kunnen we ze helaas niet allemaal testen, maar deze partijen zijn op dit moment het populairst. Ik heb de creativiteit van de output kunnen zien en beoordelen en naar mijn mening is het resultaat nog erg wisselend.

AI generators zijn voornamelijk goed in het maken van geïllustreerde en gedetailleerde mascotte-logo's. Bijvoorbeeld een logo met een leeuw, landschap of portret als symbool van het logo. Maar er zijn natuurlijk veel meer soorten logo's, zoals typografische logo's, monogrammen (letterlogo's), logo's met abstracte symbolen en bij dit soort type logo's is er helaas bij AI generators weinig diversiteit en uniekheid te vinden.

Zelf ben ik daarom nog niet echt onder de indruk van AI gegenereerde logo's.  Je ziet al snel dat veel logo's op elkaar lijken en dezelfde soort technieken en stijlen hebben. Zelfs als je meerdere keren genereert zie je dat alles op elkaar blijft lijken. Heel subtiel is er een kleurtje, vormpje of een hoekje anders. Nu kun je natuurlijk de creativiteit van de AI generator behoorlijk verbeteren met een betere prompt en hiermee een bepaalde stijl of voorkeur mee te geven, maar het mist naar mijn mening 1 essentieel onderdeel.

Ken je het Bouba/Kiki Effect ?

Het bouba/kiki-effect is een mentale associatie tussen bepaalde spraakklanken en bepaalde visuele vormen. Het werd voor het eerst gedocumenteerd in 1929 door Wolfgang Köhler, wiens experimentele deelnemers op consistente wijze onzinwoorden aan vormen koppelden. Het laat zien hoeveel onbewuste factoren impact hebben op de ontwerpverwachtingen in o.a. logodesign en dat je soms zelfs de manier waarop een bedrijfsnaam klinkt moet meenemen in je ontwerpkeuzes. Dit, naast nog enkele andere aspecten, is iets dat AI nog niet kan meenemen in de gegenereerde ontwerpen.

Conclusie 1: AI mist nog inzicht, gevoel en tone of voice

Elke ervaren logoontwerper weet dat een logo design niet simpelweg een vormpje en een kleurtje is. Tijdens een gesprek met een klant ben je bezig met alle toepassingen van het logo, het verhaal achter het bedrijf, de mensen en hun mentaliteit, de manier van communiceren, welke emotie het bedrijf moet uitstralen en welke strategie en branding er moet worden toegepast. Dit zijn dingen die de ontwerper allemaal meeneemt en vertaald in het ontwerp.

Het is erg lastig tot bijna onmogelijk om al deze punten te vertalen naar één prompt die vervolgens alles goed interpreteert. Bijvoorbeeld: Als je AI generator vraagt om een warm en zacht logo te maken, zal dit bijna alleen reflecteren in de kleur van het logo of ze zullen heel snel cliché elementen gebruiken zoals een zon of een tropische look, terwijl zoveel meer aspecten zoals het lettertype, gebruik van specifieke vormen, hoeken en verhoudingen hier impact op kunnen hebben. Doordat AI generators deze elementen nu nog missen en/of niet goed toepassen, beperkt dit zich zeker de creativiteit en gewenste resultaat. 

AI generators lijken in eerste opzicht zeker creatief te zijn in de ontwerpen die ze genereren. Echter merk je al snel dat deze enthousiasme komt door de snelheid en niet door het daadwerkelijke bruikbare eindresultaat. Het belangrijkste stukje binnen het logo ontwerpproces, daar slaat het nog de plank te vaak mis waardoor je toch heel snel het wauw gevoel van het logo gaat missen.

2. Hoe uniek zijn de logodesigns van een AI generator?

Uniekheid in logodesign is heel belangrijk. Je wilt immers niet een logodesign opleveren die lijkt op de concurrentie van jouw klant. Hier zie je al snel een probleem omdat je in je prompt naar de AI generator niet goed kan zeggen, maak een uniek logo en voorkom dat je lijkt op a/b en c. Dus het blijft een risico en je zult zelf altijd achteraf nog je concurrentieonderzoek moeten blijven doen.

Als het gaat om uniekheid is het redelijk 50/50. De resultaten hangen heel erg af van welke AI tool je gebruikt. Maar ook daar heb je soms een heel mooi design met heel veel details, maar ook ineens een heel saai logo met te weinig details. Daarbij zijn sommige logo's veel te gedetailleerd, waarbij elke logodesigner weet dat deze details wegvallen zodra je logo verkleint, dit geeft natuurlijk een verkeerde reflectie op de toepassing van het logo en dat neemt de AI software niet mee.

Conclusie 2: Uniekheid is te afhankelijk van de prompt

Zodra je dus echt een uniek logo wilt hebben zul je de prompt heel uitgebreid moeten beschrijven, waarin je aangeeft wat je wilt. Denk hierbij aan kleur, stijl, vorm, elementen die wel of niet erin mogen komen, hoeveelheid details, effecten zoals shaduws etc. Al met al merk ik dat je erg veel moeite moet stoppen in deze prompt waarbij het probleem is, dat deze lange ingewikkelde prompt daarna ervoor zorgt dat AI generators toch elke keer dezelfde soort logo's genereren.

Dus hoe korter de prompt, des te unieker de concepten, maar vaak in mindere kwaliteit. Hoe langer de prompt, des te beter het ontwerp, maar des te minder uniek zodra je verschillende concepten wilt zien.

AI generators houden geen rekening met de logodesigns van de concurrenten van je klant. Zelfs met een uitgebreide prompt zul je nog steeds achteraf een concurrentieonderzoek moeten doen om zeker te zijn dat het logo echt wel uniek genoeg is om te gebruiken.

3. Zijn AI gegenereerde logo's technisch goed opgebouwd?

In deze categorie van de beoordeling kan ik heel kort en krachtig zijn. Nee. Overduidelijk niet. Maar laten we eerlijk zijn, de techniek gaat zo snel, dat wellicht dit binnen een korte tijd al stukken beter is. Maar op dit moment hebben AI generators veel technische problemen.

Veel AI genererators genereren helaas geen vector logo's, slechts platte afbeeldingen in JPG of PNG formaat. Hierdoor is de kwaliteit niet optimaal en niet goed bruikbaar voor o.a. drukwerk. Daarbij zijn vaak de gegenereerde logo's van lage resolutie. Zodra je het logo wilt schalen/vergroten, zie je dus direct kwaliteitsverlies.

Deze platte afbeeldingen zijn daarbij ook niet gelaagd. Of te wel, het logo bestaat niet uit verschillende losse elementen die losstaand van elkaar gebruikt kunnen worden voor extra huisstijl elementen en bijvoorbeeld (video) animaties.

De meeste AI generators denken niet na over verhoudingen.

Logo's die uitsluitend gebruikt worden op websites, zoals een webshop, willen het liefst een liggende logo hebben, omdat deze beter passen in een menubalk van het webdesign. Veel AI generators geven alleen vierkante en staande logo's. Helaas is deze verhouding lastig te gebruiken in webshop-templates waardoor deze gegenereerde logo's verkeerd en/of te klein worden weergegeven. Daarbij heb je dus altijd weer een designer nodig om eventueel deze vierkant genegeerde logo's om te bouwen naar een liggende versie, als dit überhaupt een mogelijkheid is.

Het is enorm lastig is vooraf bepaalde technische voorkeuren en eisen mee te geven

Denk hierbij aan bepaalde kleurcodes, lettertypes, formaat en/of aspect ratio. Het is dus vaak een 'you get what you get' scenario. Als logodesigner denk je ook na over de toepassingen van het logo. Waar wordt het overal getoond en een website is natuurlijk een groot onderdeel ervan. Je wilt als designer naast een mooi logo design ook een eerste stap zetten in een algehele huisstijl voor het bedrijf. Ervaren logodesigners kiezen daarom steeds vaker voor een lettertype dat ook gemakkelijk gebruikt kan worden in webdesigns. Hiervoor worden vaak Webfonts gebruikt zoals Google Webfonts. Echter is het voor de meeste AI generators onmogelijk om aan te geven dat ze deze fonts moeten gebruiken.

En als laatste, AI generators hebben veel moeite om verschillende versies van hetzelfde logo te maken.

Logo's zijn responsive. Daarmee bedoelen we dat een logo die klein wordt weergegeven, zoals een avatar of app icoon, eerder een gestileerde symbool gebruikt van het logo, terwijl een logo op een rollbanner alle details kunnen bevatten. Hierbij is het wel heel belangrijk dat alle versies van het logo dezelfde stijl hebben en van elkaar zijn afgeleid. Helaas geeft elke export net weer andere resultaten en stijlen.

Kan je dit niet voorkomen met een goede prompt?

Natuurlijk kun je met een goed uitgeschreven prompt heel ver komen en wellicht enkele van bovenstaande punten verbeteren, maar het zal niet haalbaar zijn om al deze punten op te behalen. Bij elke ervaren logodesigner zijn dit punten die standaard wel meegenomen en geleverd worden en hierdoor is mijn oordeel erg duidelijk.

Conclusie 3: Technisch gezien is het (nog) niet goed

AI generators volstaan op dit moment technisch gezien niet op zich zelf als het gaat om logodesign. Er zijn te veel technische markers waar ze de plank mis slaan. Dus als het gaat om dit aspect, moet een logodesigner nog extra werkzaamheden verrichten, zoals het nabouwen van het ontwerp, om aan alle technische eisen te voldoen. Dus op dit moment kun je AI generators alleen gebruiken als inspiratiebron.

4. Hoe bruikbaar zijn AI gegenereerde logo's voor een designer?

Veel punten in deze categorie hangen samen met de techniek die we in de vorige paragraaf hebben kunnen lezen. Hier kwamen we al snel tot de conclusie dat technisch gezien de logo's nog niet goed genoeg zijn. De logo's zijn vaak niet vector en niet in lagen opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat gegenereerde logo's niet direct bewerkt kunnen worden.

Dus hoe bruikbaar zijn AI gegenereerde logo's? Waarom zou een logodesigner AI gebruiken en waarvoor zou een designer AI kunnen inzetten.

Voor inspiratie zijn ze zeker goed bruikbaar. Zeker in het tempo dat er concepten gegenereerd worden is AI hierdoor een hele goede inspiratiebron. 

Daarbij heb je natuurlijk ook de kans dat er tussen de logoconcepten direct bepaalde elementen zoals kleur, vorm of compositie zitten die direct nagebouwd kunnen worden of meegenomen kunnen worden in verschillende logouitwerkingen. Mocht een gegenereerde logo gelijk goed zijn kun je in principe het logo direct nabouwen. Dit kan het gehele ontwerpproces enorm versnellen.

Zelf denk ik dat er geen realistisch scenario is dat een logodesigner een bedrijf een logoontwerp kan aanbieden dat 100% is gemaakt door AI. Voor nu is er altijd een designer met de juiste kennis en ontwerpsoftware nodig om te voldoen aan alle eisen.

5. Hoe staat het met de rechten, zoals auteursrechten en copyright van AI gegenereerde logo's?

AI gegenereerde afbeeldingen en designs kunnen niet auteursrechtelijk worden beschermd. De vraag wie eigenaar is van designs die door AI zijn gemaakt, is een complex en controversieel probleem. Hoewel AI verantwoordelijk is voor het genereren van de kunstwerken, zijn het uiteindelijk de menselijke makers die de AI-algoritmes hebben geprogrammeerd en getraind.

Daarom is de eigendom van door AI gegenereerde designs vaak strijd tussen de AI zelf, de designer die de algoritmes hebben bedacht en de opdrachtgever die het logo wil gebruiken. Op dit moment lijkt het dat er alleen auteursrechten geclaimed kunnen worden op de prompt. Maar doordat het resultaat dat uit deze prompt elke keer verschilt, kan men dus geen auteursrechten claimen op deze output.

Een enorm grijs gebied

Als het gaat om auteursrecht, kan AI gegenereerde content beschermd worden als het voldoet aan de wettelijke eisen van originaliteit en creativiteit die ook voor menselijke creaties gelden. Het auteursrecht op door AI gegenereerde designs is echter nog relatief nieuw en nog volop in ontwikkeling en in alle eerlijkheid is het nog een enorm grijs gebied waar niemand echt duidelijkheid kan bieden.

Je moet kunnen bewijzen dat jij als mens invloed hebt gehad op de uitkomst

In essentie zou je moeten kunnen bewijzen dat jij als mens invloed hebt gehad op de uitkomst van de bestanden en hierdoor kan bewijzen dat het een samenwerking is geweest tussen jou en AI. Echter dit bewijs wordt niet gecreëerd tijdens de generatie van de afbeeldingen, en zelfs als deze data zoals je prompt zou worden opgeslagen in bijvoorbeeld de meta-data van het bestand, of via een screenshot, is het nog te onduidelijk dat jij verantwoordelijk bent voor deze prompt. 

Is het veilig om te gebruiken?

Persoonlijk voor mij als logodesigner is het een gevaarlijk gebied. Want als je als designer niet de auteursrechten hebt van AI gegenereerde content, mag je dit dan wel doorverkopen? en hoe kan je deze auteursrechten overdragen naar bedrijven die natuurlijk na aankoop van je dienstverlening recht hebben op deze rechten? En hoe kan je alles bewijzen zodra je ooit erop wordt aangesproken? Zolang hier geen duidelijke uitspraken over zijn blijft dit een gevaarlijk onderdeel.

Conclusie 5: Te veel onduidelijkheid over de rechten

Dit bevestigt mijn mening over AI gegenereerde designs: Het is veilig voor inspiratie, maar niet veilig genoeg voor direct gebruik en/of verkoop. Rust daarom nooit volledig op AI gegenereerde ontwerpen. Voor nu vervangt AI de logodesigner zeker niet.

Een leuke quote van een andere designer:

"To replace graphic designers with AI, clients will need to accurately describe what they want." We're safe.

5 redenen waarom AI de designwereld (nog) niet overneemt

  1. Een AI afhankelijke persoon komt niet ver genoeg
    Een persoon die zich afhankelijk maakt van een AI generator zal altijd moeite hebben met nieuwe ideeën, feedback en wijzigingen van de klant. De design skills liggen immers niet bij de persoon, waardoor hij altijd afhankelijk blijft wat de generator hem blijft van geven. Er zal dus altijd behoefte zijn naar ontwerpers die weten hoe een logo technisch is opgebouwd en weet hoe wijzigingen en feedback verwerkt kunnen worden.

  2. De technische opbouw van AI gegenereerde logo's zijn (nog) niet goed genoeg
    De technische opbouw van AI gegenereerde logo's zijn nog te vaak slordig en niet functioneel en veel AI generators kunnen het nog niet als gelaagde vectorbestand exporteren. Een logo moet technisch tip top in orde zijn. Of je deze nou op een klein visitekaartje wilt zetten, of enorm groot op een rollbanner of als belettering voor je auto of pand wilt gebruiken. Het mag niet niet zo zijn dat de lijnen slordig en.of hobbelig zijn, en dit is het helaas te vaak nog wel.

  3. AI generators houden geen rekening met extra toepassingen
    Logo's worden overal gebruikt, ook in videomateriaal en animaties. Een ervaren logodesigner houdt bij de opbouw en design van een logo rekening met welke elementen eventueel geanimeerd kunnen worden. Met deze gedachte kun je gericht kiezen voor een bepaalde structuur en opbouw van alle vectoren vormen en lagen. Dit inzicht mist een AI generator.

  4. Het rechtensysteem is nog erg onduidelijk
    Op dit moment is het onduidelijk waar de auteursrechten precies liggen en hoe en wie deze kan claimen. Bedrijven willen zekerheid en helemaal als het gaat om hun logo. Het logo wordt overal op gezet en het zal een gigantische (financieel) impact hebben als blijkt dat de rechten van het logo niet bij hen liggen of erger nog, dat het logo niet gebruikt mag worden.
Toen er fabrieken kwamen waren er nog steeds machinisten en experts binnen het vak nodig . Een designer is niet alleen iemand met kennis van ontwerpsoftware. Het is een creatief brein dat een verhaal en emotie visualiseert naar passend design. Daarom zullen designers altijd nodig blijven.

5 redenen waarom een AI generator nuttig kan zijn voor elke designer

AI generators zullen een ervaren logodesigner niet op korte termijn vervangen, maar dat betekent niet dat een logodesigner AI niet hoeft of kan gebruiken. 5 redenen waarom een AI generator nuttig kan zijn voor elke designer.

  1. Een geweldige bron van inspiratie
    Elke logodesigner kijkt online en overal om zich heen voor inspiratie. Het is als het ware visueel mindmappen over welke symbolen, vormen en kleuren passen bij het project. AI generators kunnen zo snel veel verschillende ideeën geven die de ontwerper kan inspireren tot het bedenken van een origineel concept.

  2. Om erachter te komen welke richting het design moet gaan
    Een groot en belangrijk onderdeel van het klantgesprek is te achterhalen waar de klant exact naar op zoek is. Soms is dit lastig omdat niet elke klant precies weet wat hij/zij wil of hoe dit het beste uitgelegd kan worden. Doordat AI generators zo snel zijn is een een slimme manier om verschillende stijlen te laten aan je klant zo dat dit kan helpen bij het visualsieren en overdragen van hun idee.

  3. Om te sparren en bij twijfel
    Soms moet je gewoon iets zien om te weten of een idee praktisch en mooi is. Maar stop je veel tijd in een concept om vervolgens direct van tafel te gooien is natuurlijk zonde. AI generators kunnen heel handig te zijn om samen met de klant te sparren over ideeën van het logo om zo het meest efficiënt om te gaan met je design uren

  4. Gebruik van mockups, moodboards en visuals
    Een belangrijk onderdeel van logodesign is de presentatie. Hierin vertel je hoe je het concept vertaalt naar een ontwerp. Extra visuals zoals mockups, moodboards en visuals als achtergronden zijn een perfect manier om je presentatie te ondersteunen

  5. Voorbereiden op de toekomst
    Laten we eerlijk zijn. Het feit dat het nu nog geen logodesigner vervangt en dat er nog wat mankementen in zitten, wil niet zeggen dat over enkele jaren dit nog steeds het geval is. Je kan 2 dingen doen als designer, er in meegaan of tegen vechten. Ga je nu er al mee oefenen, dan zul je zeker ook in betere versies je voordelen eruit halen.
Mijn mening als logodesigner:
Wees niet bang dat AI generators je baan als designer overneemt. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor of het je versterkt of zal vervangen. Een logodesigner met AI is nog altijd sterker dan een persoon zonder design ervaring met AI. Artificial Intelligence is de toekomst en zal naar mijn mening niet te negeren zijn, maar zonder goede designers zal het altijd dat stukje gevoel en wauw effect missen.

Whether you're pushing with or against the river, you're paying attention to something you can't influence, squandering your time, and wasting your effort. Just go with it!

Bedankt voor het lezen! 

Heb je interesse of heb je een vraag?

Aarzel dan niet contact met mij op te nemen voor een vrijblijvend gesprek.

Je kan mij telefonisch bereiken of per email. Heb je een snelle of korte vraag? Dan kun je mij ook bereiken op WhatsApp via onderstaand mobiele nummer. In de meeste gevallen kan ik direct reageren. Ik help je graag.
Contact opnemen Whatsapp me