Mijn logo ontwerpproces

Altijd al benieuwd geweest hoe het ontwerpproces van een logo verloopt? Ik vertel je precies hoe ik dit van begin tot eind het oppak. Beginnende bij het interview; ik vertel je over verschillende vragen die gesteld worden, mogelijkheden van verschillende logo designs, ik vertel je over de planning en gemiddelde tijd van het ontwerpproces, type logo's en het opleverproces.

Het interview en de briefing

Natuurlijk moet er gesproken worden over wat de wensen en eisen zijn van het logo. Dit gebeurt via een telefonische of face-to-face gesprek en/of via een briefing. De briefing is een document met meerdere vragen die mij als designer de juiste inzichten geeft waaraan het nieuwe logo moet voldoen. Hierbij kun je denken aan vragen als:

  1. Wat wordt de naam van het logo?
  2. Een korte beschrijving wat jouw bedrijf doet.
  3. Als je jouw in enkele trefwoorden moest beschrijven, welke trefwoorden zou je dan kiezen?
  4. Wat is de reden waarom u voor een nieuw logo kiest en welk doel moet het nieuwe logo behalen?
  5. Wat is de doelgroep van uw bedrijf / organisatie / product?

Enkele design specifieke vragen

Maak ook vragen die meer design-gericht zijn. Moet de uistraling van het logo informeel of juist zakelijker zijn. Moet het rustig / clean zijn mag het gedetailleerd, sierlijk of strak, rond of vierkant, krachtige kleuren of rustige kleuren, speels of realistisch. Al deze kleine vragen geven mij als ontwerper veel inzicht in jouw wensen en eisen.

Soms is de vraag over wat je absoluut niet wilt makkelijker te beantwoorden dan wat je wel wilt

Daarom eindig ik het interview altijd met de vraag: Zijn er vormen, stijlen of designelementen die niet gebruikt mogen worden of cliché zijn of zijn andere beperkingen op de vormgeving waarbij rekening mee moet worden gehouden? Bijvoorbeeld: Een constructiebedrijf kiest ervoor geen veiligheidshelm als icoon van het logo te nemen omdat zij dit cliché vinden. Of een restaurant dat absoluut niets met een mes en vork willen als logo.

Planning, tijd en inspiratie

Nu er duidelijk is wat de wensen zijn ga ik aan de slag. In de meeste gevallen lever ik de eerste designs binnen 1 tot 2 weken op. Natuurlijk kan het sneller, maar ik neem graag ruim de tijd voor het ontwerpproces. Zo gebruik ik deze tijd om te ontwerpen op dagen en tijden wanneer mijn inspiratie het hoogst is, waardoor ik zo mijn tijd en creativiteit maximaal benut en zo het beste resultaat kan opleveren.

Een extra voordeel als ik iets meer tijd heb is dat ik ook alle ideeën kan laten groeien, een design kan laten rusten om later met een frisse blik en energie weer te kunnen oppakken en nieuwe ideeën kan uitwerken.

Het ontwerpproces

Het ontwerpproces is nu echt begonnen. Ik maak altijd verschillende logo concepten, natuurlijk afhankelijk van het soort pakket dat je hebt gekozen. In de meeste gevallen krijg je dus 3 tot 5 verschillende logo ontwerpen te zien. Hierbij maak ik logo ontwerpen op basis van alle informatie die ik tijdens het interview / briefing van jou heb gekregen. Dit zijn de ontwerpen die het dichts bij jouw wensen in de buurt komen.

Maar dat is niet alles. Ik maak ook ontwerpen op basis van mijn visie. Hierbij rust ik op mijn 16 jaar ervaring als logo ontwerper, neem ik een stukje concurrentieonderzoek en doelgroep analyse mee en kijk ik naar toepasbare logo trends. Zo krijg je dus echt verschillende logo ontwerpen die je inspireren en inzicht geven in alle mogelijkheden.

Wat voor soorten logo's worden er allemaal ontworpen?

Er zijn verschillende soorten type logo's. Je hebt typografische logo's, zoals Coca Cola, Sony en Google waarbij de bedrijfsnaam het logo op zichzelf is en er is dus geen extern losstaand symbool.

Echter hebben meeste logo's wel een symbool, dit kan een associatief symbool zijn dat een visuele connectie maakt met de naam, doelgroep of visie van het bedrijf, het kan een abstract symbool zijn of een mascotte. Maar je kan ook werken met monogrammen en initialen, ook vaak wel letterlogo's genoemd,  waarbij je de beginnende letters gebruikt als symbool, zoals de M van Mcdonalds of de AH van Albert Heijn. 

Welk type logo bij jou past is heel erg afhankelijk van de naam en je wensen. 

In de meeste gevallen probeer ik meerdere soorten logo designs op te leveren, waarbij de meest voorkomende soorten type logo's met een associatieve en abstracte symbool zijn en ook letterlogo's waarbij het symbool bestaat uit de letters van de gekozen naam.

Presentatie van de concepten

Zodra ik meerdere concepten heb krijg je deze gepresenteerd. Je krijgt van mij per mail de ontwerpen te zien zodat je in alle rust de ontwerpen op je in kan laten werken. Ook kan je de ontwerpen zo gemakkelijk doorsturen naar teamleden of naar vrienden en familie om zoveel mogelijk adviezen en inzichten te krijgen of welk logo het beste bij je past.

Het kiezen van een logo is een belangrijk proces en je wilt dit zeker geen overhaaste beslissingen maken. Neem daarom gerust alle tijd die je nodig hebt en natuurlijk neem ik ruim de tijd om alle ontwerpen en de gedachten achter het ontwerp met je te bespreken.


Uitwerking van gekozen logo concept

Zodra je een voorkeur hebt gegeven, gaan we kijken of er nog wens is voor alternatieve versies. Het kan altijd dat je bij de ene het symbool mooier vindt dan bij het andere concept, terwijl de kleur en lettertype daar weer beter is. Er is altijd ruimte om hier tijdens een revisie ronde naar te kijken. Ook kan er in dit proces aandacht gegeven worden aan verschillende kleurschema's en kan ik het logo ook opleveren in verschillende mockups. Mockups zijn realistische gegenereerde foto's waarin het logo verwerkt wordt. Zoals de foto hieronder:

Hoe verloopt de oplevering van het gekozen logo ontwerp?

Is de keuze gevallen? Gefeliciteerd! Dan wordt het gekozen logo concept opgeleverd. Dit wil zeggen dat het gekozen concept uitgewerkt wordt en netjes wordt opgeleverd in verschillende bestandsformaten.

Zo krijg je altijd de bronbestanden van het logo en krijg je het logo in verschillende vector formaten die bruikbaar zijn in alle soorten drukwerk. Ook krijg je het logo in JPG / PNG formaten die je kunt gebruiken voor in documenten en social media en krijg je voor de webbouwers een SVG formaat voor de website om zo het scherpste logo op je website te kunnen tonen. Ook krijg je indien gewenst een kleurschema mee met gebruikte kleuren en stuur ik de gebruikte lettertypes (fonts) mee. Indien gewenst kan er achteraf ook nog een huisstijldocument voor je gemaakt worden.

Heb je interesse of vragen over het verloop van jouw logo ontwerp?

Aarzel niet met mij contact op te nemen. Elk bedrijf is anders en iedereen het andere wensen en eisen. Samen kunnen we bespreken welke aanpak, planning en soort ontwerpen het beste bij je past en ik neem graag vrijblijvend de tijd om hierover te hebben.

Heb je interesse of heb je een vraag?

Aarzel dan niet contact met mij op te nemen voor een vrijblijvend gesprek.

Je kan mij telefonisch bereiken of per email. Heb je een snelle of korte vraag? Dan kun je mij ook bereiken op WhatsApp via onderstaand mobiele nummer. In de meeste gevallen kan ik direct reageren. Ik help je graag.
Contact opnemen Whatsapp me