6921 TP Duiven
Branding is dat stukje onderbuik gevoel dat iemand voelt over jouw bedrijf. Het is een stukje emotie, vertrouwen en reputatie dat jouw klant heeft over jou. Reviews staan dus zeker centraal als je bezig bent met branding. Het geeft je informatie over hoe je klant nu over je voelt, maar geeft je mogelijkheden om toekomstige klanten beter te helpen.
Uit onderzoek blijkt dat 93% van de bezoekers overtuigd wordt tot een aankoop en/of contact opnemen als zij positieve reviews en/of recensies lezen over jouw product of service. Een review is daarom zeer belangrijk voor de groei van je bedrijf.
Een review is ontzettend nuttig voor de groei van je bedrijf. Het kan leiden tot nieuwe klanten en aankopen binnen je bedrijf, maar heeft ook nog veel meer voordelen dan alleen financiële namelijk:
Voordat je begint met het verzamelen van reviews is het wellicht handig dat je kijkt wat voor soort reviews er zijn. Niet elke doelgroep past in elke soort review. Dit zijn enkele soorten reviews
Sommige van deze kanalen vereisen dat je vanuit je privé account een review schrijft. Dit is bijvoorbeeld voor een restaurant of webshop helemaal prima.
Maar als je als bedrijf meer focussed op andere bedrijven (b2b) en je wilt een review, dan kan het zijn dat je die review wilt ontvangen vanuit het bedrijf, en niet vanuit een particuliere account, wellicht is dan een geschreven review die je bijvoorbeeld op je eigen website of flyer kunt plaatsen impactvoller.
Het schrijven van een review kan wat tijd in beslag nemen. Afhankelijk van welke soort reviews je vraagt, kan het zijn dat je klant online iets moet invullen, een stuk tekst moet schrijven of zelfs een account moet aanmaken om een geldige review te schrijven. De klant moet dan zeker wel gemotiveerd worden om dit voor je over te hebben.
Ik herken deze 3 tactieken om je klant te overtuigen
Ik zal elke tactiek kort toelichten.
Vooraf motiveren tactiek
Bij 'vooraf motiveren' zorg je ervoor dat de klant zo tevreden en blij is met je product en service dat hij na aankoop direct al overtuigd en gemotiveerd is om een review te schrijven. Als bedrijf zijnde ben je dus veel bezig met klantentevredenheid en ben je constant bezig deze te optimaliseren. Je creëert als bedrijf zijnde een echte 'WOW' factor.
Achteraf motiveren tactiek
Soms is het lastig om deze WOW factor bij jouw specifieke doelgroep te creëren. Je klanten zijn zeker wel tevreden met je, maar hebben een extra duwtje nodig om een review te schrijven. In veel gevallen zie je dat je deze doelgroep moet aanspreken en ze vertellen hoeveel je ze waardeert en dat het enorm waardevol voor je zou zijn als zij een review schrijven. Ze worden hierdoor meer betrokken en vanuit deze betrokkenheid zullen zij de review schrijven. Echter merk je wel dat niet elke klant hierop in gaat en sommige zullen iets meer gemotiveerd moeten worden.
Achteraf belonen tactiek
De laatste techniek is deze twijfelende klanten motiveren met een beloning. Bijvoorbeeld door ze een korting aan te bieden bij een volgende bestelling. Dit is een veelgebruikte techniek bij bijvoorbeeld webshops. Je levert dan wel wat marge in, maar je krijgt ook echt zeker wat waarde terug.
Elk bedrijf is uniek en elke aanpak dus ook. Ik help bedrijven met het uitzoeken welke mogelijkheden het beste bij ze passen en maak een duidelijk plan van aanpak die elke medewerker in het bedrijf kan volgen.
Hierbij kun je denken aan:
Je krijgt dus een duidelijk plan van aanpak die je gemakkelijk kunt volgen.