SEO voor je website

Natuurlijk wil je goed scoren in de zoekmachines en snel gevonden worden op de trefwoorden waarop jouw klanten zoeken? Dan help ik je graag met de SEO.

Een eerlijk verhaal over SEO

Binnen een week op nummer 1, gegarandeerde resultaten en honderden bezoekers per dag is het liefste wat iedereen hoort. Een soort magische pil die je kunt nemen. Helaas zijn er ook nog steeds veel bedrijven die dit verhaal nog kunnen verkopen. Maar slimme ondernemers en bedrijven weten immers beter, een goede zoekmachinescore opbouwen kost tijd.

Er is maar één manier om goed te scoren in de zoekmachines en dat is zorgen dat de content op je website waardevol is voor de gebruikers. Vanuit deze gedachten komt ook de uitspraak 'Content is king', wellicht heb je die wel eens voorbij zien komen.

Om goed te kunnen scoren in de zoekmachines moet je weten waarop de zoekmachines je website oordelen, en dit zijn meerdere punten.

Dit moet je weten over de balans

Een goede website heeft een goede balans tussen de lezer en de zoekmachines. Deze balans is enorm belangrijk. Je wilt namelijk niet tekst op je website hebben die bomvol met trefwoorden hebben staan die slecht leesbaar is. De ervaring van de lezer gaat dan enorm omlaag. Maar de andere kant is ook belangrijk. Je moet wel degelijk nadenken over wat je schrijft en trefwoorden meenemen waarop mensen zoeken.

Deze balans wordt elk jaar steeds belangrijker voor Google en andere zoekmachines. Waarbij vroeger je door middel van alleen wat trefwoorden opsommen je al heel snel gevonden wordt zijn de indexatie robots van zoekmachines tegenwoordig ontzettend slim en kunnen zij zelfs oordelen over het leesgemak van de gebruiker.

Een website is een medewerker: Een website is allang geen online flyer meer. Het is een online medewerker die 24 uur per dag, 7 dagen in de week klaar staat om nieuwe klanten de eerste juiste indruk te geven, vragen van de klant te beantwoorden, contactmogelijkheden aanbiedt en alle informatie over je producten en diensten te overhandigen.

Dus wat moet je doen?

Mijn advies dat ik mijn klanten geef is teksten te schrijven zoals je het ook tegen een klant zou vertellen en ervoor te zorgen dat de tekst vooral makkelijk te lezen is. Deel de tekst van de site op in kopjes, zodat je makkelijk de gehele tekst kan scannen als je een deel wilt overslaan of snel iets in de tekst wilt zoeken.

Zorg ervoor dat elke pagina antwoord geeft op de meest gestelde vragen van de klant. Je pagina moet bijna evenveel vragen kunnen beantwoorden als een medewerker dat zou kunnen. Bezoekers zijn namelijk snel gewend ergens anders het antwoord te zoeken als ze het op jouw website niet kunnen vinden.

en hoe doe ik dat?

Ik help bedrijven bij het schrijven van krachtige teksten die makkelijk leesbaar zijn en goed scoren in de zoekmachines. Ik begeleid bedrijven door ze goed te adviseren waar hun tijd in SEO het beste besteed kan worden. Dat is dus niet telkens dezelfde teksten verbeteren en over-optimaliseren, maar samen te kijken waar de bezoekers van de website nu echt naar op zoek zijn. Wat zijn hun vragen, wat zijn hun onzekerheden en naar welke garanties zijn ze op zoek?

Met mijn adviezen en technieken wordt het schrijven van teksten voor je website gemakkelijker, leuker en geeft je ook veel inzichten en feedback over je bedrijf, diensten en je doelgroep.

En het technische verhaal?

Dat is mijn taak. Vrijwel elk jaar hebben de zoekmachines nieuwe regels en eisen waarop websites kunnen scoren. Meerdere van deze optimalisatie-punten (SEO) zijn ook technisch waar jij als bedrijf geen invloed op hebt, maar ik als webbouwer wel.

Hierbij kun je denken aan de snelheid van je website (laadtijd), het opbouwen van de juiste code en scripten, het optimaliseren van gebruiksgemak op alle devices (mobiel en tablet) en de juiste opbouw van links (URL) op je website. Alle websites worden op al deze punten geoptimaliseerd en de techniek en updates van de zoekmachines worden nauwkeurig in de gaten gehouden.

Metafoor: Probeer je website te zien als een encyclopedie in een bibliotheek. Een encyclopedie is alleen waardevol als het veel informatie bevat (pagina's) en veel unieke informatie te vertellen heeft (content). Elke pagina op je website is als een bladzijde in een encyclopedie. En hoe meer waardevolle bladzijden, des te meer mensen jou encyclopedie willen bekijken.

Het monitoren van je website en de score in de zoekmachines

Je website is constant in beweging zodra je ermee aan de slag gaat. Nieuwe pagina's die toegevoegd worden, teksten die gewijzigd worden, afbeeldingen die geplaatst worden en nieuws of blogartikelen die gepubliceerd worden. Het is dus belangrijk dat bij elke toevoeging en wijziging je zoekmachinescore gemonitord wordt.

Daarom wordt je website ook toegevoegd aan Google Analytics en Google Webmaster tools, een monitoring- en analysetool van Google waarbij je alle informatie krijgt over hoe je website in Google geïndexeerd is en hoe je webpagina's scoren. Zo kan ik je precies vertellen over hoe goed je website scoort in de zoekmachines en word ik direct door Google geïnformeerd als we ergens naar moeten kijken.

Benieuwd welk SEO plan bij jouw past?

Elk bedrijf en elke situatie is uniek. De bedrijfsvoering, medewerkers, tijd en technische ervaring hebben allemaal impact op hoe we het beste de SEO kunnen oppakken. Graag ga ik met je in gesprek welk plan van aanpak het beste bij je past en begeleid ik je in alle stappen. Heb je interesse in een vrijblijvend adviesgesprek? Neem dan contact met mij op.

Heb je interesse of heb je een vraag?

Aarzel dan niet contact met mij op te nemen voor een vrijblijvend gesprek.

Je kan mij telefonisch bereiken of per email. Heb je een snelle of korte vraag? Dan kun je mij ook bereiken op WhatsApp via onderstaand mobiele nummer. In de meeste gevallen kan ik direct reageren. Ik help je graag.
Contact opnemen Whatsapp me